W przyszłym roku na przedsiębiorców czekać będą kolejne możliwości związane z funduszami unijnymi. Tylko w programie „Inteligentny rozwój", biorąc pod uwagę te fragmenty (działania), za które odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, uruchomionych zostanie kilka nowych konkursów.
Zgodnie z aktualnym planem naboru wniosków w przyszłym roku można oczekiwać ogłoszenia co najmniej siedmiu nowych konkursów. Wiele z nich ma zostać podzielonych na etapy, co będzie wydłużało okres naboru wniosków i dawało więcej czasu na ich przygotowanie (chociaż zawsze istnieje ryzyko wyczerpania budżetu i wcześniejszego zamknięcia naboru).
Tych siedem konkursów można także przełożyć na pieniądze. Ich uruchomienie, a następnie rozstrzygnięcie i wreszcie przyznanie dofinansowania zwycięzcom oznacza w praktyce ponad 1,6 miliarda złotych, z czego najwięcej zostanie przeznaczone na wsparcie projektów związanych z komercjalizacją działań badawczo-rozwojowych. Cała wymieniona kwota może trafić do mikro, małych i średnich firm, które zmobilizują się i w odpowiednim czasie zabiorą za przygotowanie koncepcji rozwoju, którą przełożą na odpowiedni wniosek o dofinansowanie. Przygotowanie dobrego projektu, który będzie dopasowany do kryteriów wyboru dla konkretnego działania, wymaga bowiem czasu.
Badania na rynek
Bardzo ciekawie, po raz kolejny, zapowiada się realizacja działania 3.2.1 „Badania na rynek". W zakresie tego działania ogłoszone mają być co najmniej dwa konkursy z budżetami 750 mln zł i 500 mln zł. Pierwszy dla ogółu mikro, małych i średnich firm, drugi skierowany dodatkowo do przedsiębiorców działających na obszarze średnich miast (chodzi o pobudzenie innowacyjności firm w mniejszych ośrodkach).
Celem działania jest podniesienie innowacyjności i konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez zapewnienie środków na realizację nowych inwestycji w budynki, maszyny, aparaturę, urządzenia i technologie służące praktycznemu wykorzystaniu realizowanych wcześniej projektów badawczych. Efektem każdego projektu musi być zatem nowy lub znacząco ulepszony produkt (towar lub usługa), który jest efektem badań i znajdzie się na rynku dzięki przeprowadzonej inwestycji. Wdrażane wyniki badań mogą być efektem prac własnych przedsiębiorcy, jak i mogą być nabyte od jednostek naukowo-badawczych, którym wcześniej przedsiębiorca zlecił opracowanie nowych produktów.