Jednocześnie prawo nie powinno nadmiernie ograniczać wolnego rynku i konkurencji. Te istotne dla przedsiębiorców przepisy niejednokrotnie odnoszą się do marketingu bezpośredniego. W rezultacie ustalenie zakresu tego pojęcia ma praktyczne, a zarazem kluczowe znaczenie dla przedsiębiorców, gdyż decyduje o tym czy prowadząc działania marketingowe muszą oni spełnić określone wymogi nakładane przez prawo, np. uzyskać wcześniejszą zgodę potencjalnego klienta. Niedopełnienie wynikających z przepisów obowiązków może prowadzić do skarg i zarzutów klientów, a nawet do obciążenia przedsiębiorców karami pieniężnymi. Dlatego też przedsiębiorca przed podjęciem określonych działań powinien ocenić czy będą one nosić cechy marketingu bezpośredniego, a w przypadku pozytywnej odpowiedzi zapewnić, aby były one zgodne z prawem.
Co oznacza pojęcie marketing bezpośredni
Przepisy operują pojęciem „marketing bezpośredni", które jest m.in. w ustawie – Prawo telekomunikacyjne (dalej: pr.tel.) oraz w Ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych. Jednak w żadnym z tym aktów nie przedstawiono wyjaśnienia tego terminu. W związku z brakiem legalnej definicji „marketingu bezpośredniego" należy odnieść się do interpretacji w literaturze orzecznictwie oraz źródłach pozaprawnych.
W literaturze proponuje się, aby na gruncie art. 172 pr.tel. za marketing bezpośredni uznać kierowanie bezpośrednich komunikatów do wybranych, pojedynczych osób, często w bezpośrednim kontakcie, celem uzyskania bezpośredniej odpowiedzi. Podobnie wypowiedziały się organy państwowe: pojęcie „marketingu bezpośredniego" określa się jako działania polegające na bezpośrednich komunikatach kierowanych do starannie wybranych pojedynczych osób, często w indywidualnym kontakcie, w celu uzyskania bezpośredniej reakcji.
Tak przedstawione definicje nadal są nieostre i nie pozwalają na precyzyjne określenie, które działania należy kwalifikować jako marketing bezpośredni. Można uznać, że marketing bezpośredni jest charakterystyczną formą bezpośredniej komunikacji pomiędzy przedsiębiorcą a jego potencjalnym klientem. istotne jest, że komunikat jest kierowany do wybranych osób oraz istnieje możliwość nawiązania kontaktu zwrotnego. Najczęściej inicjatorem kontaktu jest przedsiębiorca, któremu zależy na pozyskaniu klientów do nabywania kolejnych produktów i usług. Prowadzenie działalności marketingowej opiera się na aktywności przedsiębiorcy, który nie czeka aż potencjalny klient zjawi się w punkcie handlowym lub odwiedzi stronę internetową. Przedsiębiorca sam zwraca się z ofertą, umożliwiając wysłanie informacji zwrotnej w postaci zamówienia.
Tak ogólne określenie marketingu bezpośredniego nie daje klarownych wytycznych dla przedsiębiorcy przy ocenie podejmowanych przez niego działań. Co więcej, stwarza niebezpieczeństwo zbyt szerokiego rozumienia tego terminu. Podkreślić należy, że nierzadko kontakt z klientem następuje w celu wykonania umowy i przez to ma charakter obsługowy a nie marketingowy.