- Jakkolwiek franczyzobiorca poprzez wiedzę o lokalnej specyfice redukuje ryzyka związane z rozwojem międzynarodowym, to nie eliminuje ich całkowicie. Region Bliskiego Wschodu nie należy do obszarów stabilnych politycznie i należy pamiętać, że turbulencje dotyczące sklepów RIO w krajach tego regionu mogą wpłynąć na globalne postrzeganie marki. Aby zminimalizować te ryzyka należy poprosić p. Taumę o wskazanie alokacji sklepów w poszczególnych krajach i wspólnie przenalizować te propozycje.
- Franczyzobiorca nie może oferować produktów innych marek, koncentrując się na zachowaniu globalnych standardów RIO. RIO musi więc zapewnić ciągły monitoring utrzymywania tych standardów przez franczyzobiorcę zgodnie z wzorcem. Jest to jedno z kluczowych ryzyk, dlatego trzeba wypracować plan działań audytowych zarówno planowych, jak i niezapowiedzianych.
- Otwarcie 100 sklepów w nowym regionie prawie na pewno oznacza konieczność utworzenia nowego centrum logistycznego. Są to nie tylko inwestycje w powierzchnię magazynową, ale i połączenie tego centrum z systemem IT istniejącej platformy logistycznej RIO oraz powiazania z zewnętrznymi producentami.
- Franczyzobiorca, po zaangażowaniu w fazie wdrożenia, może stracić zainteresowanie i skoncentrować się na innych swoich projektach biznesowych, co przez niedotrzymywanie standardów RIO doprowadzi do obniżenia jakości obsługi klientów. Ograniczenie tego ryzyka należy zapewniać właściwymi zapisami umowy franczyzowej, zakładającymi cele sprzedażowe dla 100 sklepów, jak i karami za ich znaczące niedotrzymywanie.
- Istotne jest, czy umowa będzie dawała franczyzobiorcy wyłączność na powadzenie sklepów RIO w krajach regionu czy też spółka równolegle może rozwijać sieć własnych sklepów. Należy ten element wyraźnie doprecyzować w umowie franczyzowej – czy jest wyłączność, na które kraje i na jaki okres.
- Istotnym ryzkiem w przypadku niedojścia do porozumienia z panem Touma jest możliwość związania się przez niego z jednym z konkurentów RIO. Oznaczałby to dla RIO znaczące utrudnienie możliwości rozwoju sklepów własnych w regionie. Ryzyko to jest trudne do uniknięcia w przypadku nie podpisania umowy.
Jaki będzie wpływ umowy franczyzowej z Jamilem Touma na wynik finansowy RIO? Zaakceptowanie proponowanych warunków generowałoby dla spółki roczne dodatkowe przychody z opłat franczyzowych w wysokości 25 mln euro. Odejmując koszty wsparcia marketingowego dla 100 sklepów franczyzowych w wysokości 4 mln euro, dawałoby to roczny zysk operacyjny (EBIT) z umowy w wysokości 21 mln euro. Dla porównania, EBIT RIO za 2015 r. wyniósł 401 mln euro, byłby więc to przyrost nieco ponad 5 proc.
Opłata franczyzowa
Fundamentalne jest pytanie, czy redukcja opłaty franczyzowej o 35 proc. wobec dotychczasowego poziomu jest akceptowalne z punktu widzenia RIO. To istotne nie tylko dla potwierdzenia strumienia dodatkowych przychodów, ale i utrzymania obecnych – gdyby dotychczasowi franczyzobiorcy dowiedzieli się o preferencyjnych wysokościach opłaty nowego franczyzobiorcy, zapewne zażądaliby renegocjacji wysokości swoich opłat.
Proponowana umowa generuje NPV w wysokości 75 mln euro w ciągu 10 lat, co oznacza istotne dodatnie przepływy operacyjne dla RIO. Wydaje się, że wysokość opłaty ze względu na przedstawione powyżej komentarze powinna zostać poddana negocjacjom w celu jej podwyższenia, co jeszcze bardziej poprawiłoby przepływy z tej umowy.
Umowa a prowadzenie 100 sklepów własnych
RIO nie ma wystarczającej wiedzy i doświadczenia dotyczących regionu, aby w ciągu dwóch lat otworzyć 100 sklepów na Bliskim Wschodzie. Z tego powodu, rozwój sieci sprzedaży byłby wolniejszy i wygenerował NPV pomiędzy 40 mln euro a 100 mln euro w wariancie optymistycznym, który niesie jednak wiele ryzyk i wyzwań.
Z tego powodu wydaje się, że NPV przy prowadzeniu własnych sklepów oscylowałaby raczej bliżej niższego progu, tj. 40 mln euro. Wariant optymistyczny jest zaś tylko niewiele wyższy niż 75 mln euro (bez negocjacji wysokości opłat, o czym wspomniano wcześniej) z umowy franczyzowej.
Alternatywą, którą RIO musi także rozważyć, jest w ogóle rezygnacja z rozwoju sieci sprzedaży na Bliskim Wschodzie, niezależnie od formy jej prowadzenia.
Biorąc pod uwagę omówione wcześniej korzyści i ryzyka, a także wynik analizy finansowej – wejście w umowę franczyzową z Jamilem Tauma jest korzystne dla RIO w przypadku rozwoju w regionie Bliskiego Wschodu. Korzyści przewyższają ryzyka, a analiza finansowa wskazuje na korzystną kontrybucję w wyniki i przepływy operacyjne spółki. Alternatywne podejście – otwarcie 100 sklepów własnych — nie wydaje się realne, biorąc pod uwagę omówione wcześniej możliwości RIO oraz specyfikę lokalnych rynków.