Sprzedawca może odmówić sprzedaży osobie bez maski

- Prowadzę hurtownię. Czy mogę odmówić obsługi klientów mających nieprawidłowo założone maseczki?

Publikacja: 26.11.2020 15:45

Sprzedawca może odmówić sprzedaży osobie bez maski

Foto: Adobe Stock

Tak, w opisanym przypadku odmowa obsługi będzie uzasadniona i nie powinna być uznana za wykroczenie. Zgodnie z art. 135 kodeksu wykroczeń karą grzywny może być ukarana osoba zajmująca się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, jeśli umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru.

W pierwszej kolejności podkreślić należy, że przepis ma na celu ochronę konsumentów, a tym samym odpowiedzialności na jego podstawie podlega tylko odmowa sprzedaży w ramach przedsiębiorstwa zajmującego się handlem detalicznym. Nie jest natomiast karalna odmowa sprzedaży, gdy kupującym będzie inny przedsiębiorca jak to zazwyczaj ma miejsce w przypadku hurtowni.

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara