Każdy, kto choć raz składał ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wie, że w jego interesie leży, by nie wszystkie informacje podawane zamawiającemu, stały się dostępne także dla pozostałych oferentów i osób trzecich. Jedną z głównych zasad obowiązujących w postępowaniu o udzielenie zamówienia jest jednak jawność tego postępowania, a więc także jawność ofert i informacji w nich zawartych.
Interes oferenta i jawności
Zgodnie z art. 8 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy (tj. nazwa oraz adres wykonawcy, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach).
Powyższy przepis odwołuje się do definicji zawartej z kolei w ustawie z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zgodnie z którą przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności (art. 11 ust. 4 tej ustawy).
Zastrzeżone informacje powinny zatem spełniać powyższe wymogi konieczne do uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa, a wykonawca, składając ofertę, powinien to wykazać.
W pierwszej kolejności oferent powinien wskazać, które konkretnie informacje są objęte klauzulą poufności oraz wyjaśnić, dlaczego jego zdaniem posiadają one dla niego wartość gospodarczą.