Zmienia ona dwie istotne dla sektora transportu dyrektywy: 98/70/WE odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
Dotychczasowe regulacje
W Polsce implementacji dotychczasowych przepisów dyrektywy 2009/28/WE dotyczących transportu dokonano w drodze zakończonych w tym roku zmian do ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (trwają obecnie jeszcze prace nad niektórymi aktami wykonawczymi do znowelizowanych ustaw).
Istotną zmianą było wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa tak zwanych kryteriów zrównoważonego rozwoju. Jak bowiem wskazano w preambule dyrektywy 2009/28/WE, wzrastające światowe zapotrzebowanie na biopaliwa i biomasę nie powinno prowadzić do niszczenia terenów o dużej bioróżnorodności. Weryfikacja spełniania przez te produkty kryteriów zrównoważonego rozwoju ma gwarantować, że biopaliwa i biopłyny będą kwalifikować się do objęcia stosowanymi przez państwa członkowskie zachętami czy systemami wsparcia publicznego jedynie wówczas, gdy nie będą pochodzić z terenów o dużej bioróżnorodności oraz obszarów wyznaczonych do celów ochrony przyrody lub ochrony rzadkich lub zagrożonych ekosystemów bądź gatunków.
Na skutek omawianych zmian, do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (to znaczy obowiązku zapewnienia minimalnego udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym) wykorzystywać należy jedynie biokomponenty spełniające zdefiniowane w ustawie kryteria zrównoważonego rozwoju. Polskie ustawodawstwo w ślad za dyrektywą reguluje też sposób potwierdzania spełnienia tych kryteriów przez poszczególne produkty.
Nowa dyrektywa
W następstwie prowadzonych na szczeblu europejskim kolejnych analiz funkcjonowania rynku biopaliw, w 2012 roku przedstawiono propozycje modyfikacji obowiązujących rozwiązań, które po długiej dyskusji co do ostatecznego ich kształtu, wprowadza wchodząca właśnie w życie dyrektywa 2015/1513.