Ceny „sugerowane" - zakazane praktyki sprzedażowe

Ceny „sugerowane" nie mogą być narzucane. UOKiK wziął pod lupę producenta drukarek i sprawdza czy doszło do naruszenia prawa konkurencji.

Aktualizacja: 04.11.2018 09:40 Publikacja: 03.11.2018 23:01

Ceny „sugerowane" - zakazane praktyki sprzedażowe

Foto: Adobe Stock

Na gruncie ustawy antymonopolowej, zakaz praktyk ograniczających konkurencję obejmuje:

- zakaz zawierania porozumień ograniczających konkurencję – chodzi o porozumienia ograniczające konkurencję, które odnoszą się do współdziałania dwóch lub więcej przedsiębiorców;

- zakaz nadużywania pozycji dominującej – zakaz ten dotyczy co do zasady zachowania pojedynczego przedsiębiorcy i dotyczy podmiotu, którego udział w rynku właściwym przekracza 40 proc.; tylko wtedy można mówić o pozycji monopolisty.

Odnosząc się do zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję, wskazać należy, że przepisy ustawy antymonopolowej zakazują nie tylko niedozwolonych porozumień cenowych pomiędzy konkurentami (tzw. „porozumienia horyzontalne"), ale również ustalania cen przez przedsiębiorców występujących na różnych szczeblach obrotu gospodarczego (tzw. „porozumienia wertykalne"). Przykładem takiego porozumienia wertykalnego są porozumienia pomiędzy producentem a dystrybutorem.

Czytaj też:

Jak powinna być podana cena

Ochrona konsumentów przed nieuczciwą promocją

Sam fakt sugerowania cen dystrybutorom jest zgodny z prawem. Jeżeli natomiast producent stosuje wobec dystrybutorów naciski lub zachęty (np. w postaci rabatów czy bonusów) co ma na celu zmuszenie go do tego, aby zastosował się do wskazanej przez niego ceny, wówczas taka praktyka jest zakazana, a „cena sugerowana" w istocie staje się „ceną narzuconą". Takie działanie jest niezgodne z prawem i w ostatecznym rozrachunku może powodować szereg negatywnych konsekwencji dla konsumentów, którzy zmuszeni będą płacić wyższe ceny za dany produkt. Dystrybutorzy (sprzedawcy) powinni mieć zatem dowolność w końcowym ustalaniu cen towarów i usług.

Minimalne, maksymalne, sztywne, i sugerowane

Wyjaśnić należy, że ustalanie minimalnych lub sztywnych cen odsprzedaży co do zasady uznawane jest przez UOKiK za naruszenie zasad konkurencji. Nie ma znaczenia ani udział rynkowy dystrybutora, ani też udział rynkowy dostawcy. Dla urzędu nie ma też wpływu na ocenę sytuacji brak świadomości przepisów ustawy antymonopolowej, ani w skutek zawartego porozumienia co do cen.

Całkowicie inaczej prawo ochrony konkurencji podchodzi do ustalania cen maksymalnych oraz cen sugerowanych (inaczej: rekomendowanych) z dystrybutorami, które to legalne, gdyż zostało to wskazane wprost w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 marca 2011r.. Porozumienie o cenach minimalnych lub sugerowanych skorzysta z wyłączenia, jeżeli ani udział dostawcy ani udział odbiorcy nie przekracza 30 proc. ich udziałów w rynku.

Kara dla przedsiębiorcy

Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorców kary finansowe za praktyki ograniczające konkurencję. Maksymalna wysokość sankcji finansowej może wynieść w tym wypadku aż do 10 proc. obrotu z roku poprzedzającego rok wydania decyzji nakładającej karę finansową.

Odpowiedzialność członków zarządu

Za naruszenie zakazu konkurencji prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną do 2 mln zł na osoby fizyczne, które kierowały przedsiębiorstwem w czasie trwania naruszenia. Osoby zarządzające przedsiębiorstwem, mogą odpowiadać za zawarcie antykonkurencyjnych porozumień gdy przez swoje działanie lub zaniechanie umyślnie dopuściły do naruszenia. Osoby zarządzające podlegają odpowiedzialności, nawet jeśli przestają być związane z przedsiębiorcą.

Czy producent może ustalać z dystrybutorami ceny odsprzedaży?

- Decyduje to czy ceny są sztywne, minimalne, rekomendowane (sugerowane), czy maksymalne.

- Ustalanie cen sztywnych lub minimalnych jest zawsze zakazane.

- Ceny maksymalne lub rekomendowane (sugerowane) są dopuszczalne, jeśli udział w rynku ani producenta /dostawcy/ ani dystrybutora nie przekracza 30 proc.

- Nie ma znaczenia, jak przedsiębiorcy nazwą ustalaną przez siebie cenę. Liczy się jej faktyczny charakter. Jeżeli producent stosuje wobec dystrybutorów naciski lub zachęty (np. w postaci rabatów czy bonusów), nie ma znaczenia nazwanie tej ceny jako maksymalnej lub sugerowanej.

—Aleksandra Berger prawnik w Kancelarii Prawnej Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy Sp. k

>UOKiK zdecydował

Zgodnie z komunikatem prasowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 11 października 2018 r., prezes UOKiK wszczął przeciwko Brother Central & Eastern Europe postępowanie dotyczące naruszenia przepisów art. 6 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: ustawa antymonopolowa). Celem postępowania antymonopolowego wszczętego przeciwko przedsiębiorcy jest wykazanie, czy producent drukarek poprzez tzw. „sugerowanie cen" detalicznych de facto narzucał ceny minimalne, których prawo ochrony konkurencji zakazuje.

Spółka, wobec której toczy się postępowanie prowadzone przez Urząd wchodzi w skład koncernu Brother Industries i zajmuje się dystrybucją produktów swojej marki na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Z dowodów pozyskanych przez UOKiK wynika, że pracownicy podejrzanego o nieuczciwe działania przedsiębiorcy monitorowali ceny oferowane przez sprzedawców detalicznych. Następnie, jeżeli były to ceny niższe od „zasugerowanych" przez producenta, wówczas kontaktowali się ze sklepami i „starali się nakłonić je do podwyższenia ceny np. grożąc m.in. pozbawieniem lub ograniczeniem rabatów i dopłat. Jednocześnie sprzedawcy wzajemnie obserwowali swoje ceny i informowali Brother o tych, którzy oferowali drukarki tanie". Prawo ochrony konkurencji zakazuje tego typu nieuczciwych praktyk.

Urząd uzyskał informacje przede wszystkim od anonimowego sygnalisty oraz z materiałów pobranych w trakcie przeszukania firmy. Należy przy tym wskazać, że już od ponad 2 lat UOKiK prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych osób, tzw. program sygnalistów. Urząd umożliwia kontakt sygnalistom za pomocą specjalnej infolinii oraz skrzynki e-mail. -

Na gruncie ustawy antymonopolowej, zakaz praktyk ograniczających konkurencję obejmuje:

- zakaz zawierania porozumień ograniczających konkurencję – chodzi o porozumienia ograniczające konkurencję, które odnoszą się do współdziałania dwóch lub więcej przedsiębiorców;

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów