Dzięki profilowaniu administratorzy są w stanie dotrzeć z ofertą jak najbardziej – w ich ocenie – odpowiednią dla konkretnego konsumenta.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO lub Rozporządzenie) profilowanie polega na dowolnej formie zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych konsumenta, które umożliwia ich wykorzystanie do oceny niektórych czynników osobowych.
Czytaj też: Przetwarzanie danych osobowych - kryteria profilowania
Ocena konsumenta może dotyczyć między innymi jego sytuacji ekonomicznej, zdrowia, zainteresowań, lokalizacji czy osobistych preferencji, zaś wynikiem dokonanej oceny będzie przypisanie profilowanej osobie określonych cech, właściwości lub umożliwi przewidywanie jego przyszłych zachowań. W praktyce oznacza to, że profilowanie niezbędne jest do prowadzenia działań o charakterze marketingowym przez administratora. Co za tym idzie np. zakład ubezpieczeń składając oferty będzie je konstruował w oparciu o potencjalne preferencje osoby zebrane w oparciu o przekazane przez nią dane osobowe.
Jak przewidzieć przyszłe zachowanie
W rzeczywistości profilowanie konsumenta nie sprowadza się wyłącznie do oceny jego działań w sieci, a do przewidzenia przyszłych zamiarów czy potrzeb konsumenckich. Profilowaniem jest, zatem działanie umożliwiające zakwalifikowanie konsumenta do określonej kategorii obranej przez administratora, kategorie mogą być określone w różny sposób i dotyczyć różnych właściwości np. płci, grupy wiekowej, wykonywanego zawodu. Dzięki profilowaniu administratorzy są w stanie dotrzeć z ofertą jak najbardziej – w ich ocenie – odpowiednią dla danego konsumenta. Z jednej strony mogłoby się wydawać, że profilowanie umożliwia konsumentom szybszy dostęp do produktów czy usług, którymi potencjalnie mogliby być zainteresowani, jednak z drugiej strony może to wiązać się z zaklasyfikowaniem profilu konkretnej osoby do takiej a nie innej grupy i w praktyce uniemożliwić pełne korzystanie z oferty administratora.