Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział badanie rynku mediów (w tym telewizji i prasy), reklamy oraz platform internetowych pod kątem zweryfikowania ich struktury i stopnia koncentracji. Na chwilę obecną Urząd prowadzi już sześć analiz dotyczących rynku mediów. Celem badań jest uzyskanie odpowiedzi na pytania, jak wygląda sytuacja na rynku mediów i czy któreś z firm nie dokonują antykonkurencyjnych porozumień, bądź też nie nadużywają pozycji dominującej.
Jednym słowem chodzi o sprawdzenie, czy konkurencja na tych rynkach nie jest zakłócona. Urząd wytypował wskazane branże ze względu na dużą liczbę otrzymywanych ostatnio sygnałów, sugerujących, że może tam dochodzić do nadużyć prawa. Prezes UOKiK podkreślił przy tym, że UOKIK wysyła wytypowanym firmom ankiety z pytaniami dotyczącymi sytuacji w branży. Dodatkowo, przedsiębiorcy wypełniający kwestionariusze, mają w ten sposób możliwość zasygnalizowania prezesowi UOKiK problemów, z którymi boryka się ich branża. Dzięki temu organ ochrony konkurencji będzie w stanie zareagować w przypadku ujawnienia nieprawidłowości.
Projektem ustawy o dekoncentracji mediów
Warto zaznaczyć, iż kroki podjęte przez UOKiK, zbiegają się w czasie z pracami nad projektem przepisów o ograniczeniu koncentracji kapitałowej w branży mediów. W najbliższym czasie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ma przedstawić projekt ustawy, przy opracowywaniu którego działali również przedstawiciele UOKiK i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jednak niektóre z zagranicznych koncernów działających na terenie naszego kraju krytycznie odnoszą się do zapowiadanych zmian, obawiając się nieprzychylnej sytuacji na rynku i w konsekwencji konieczności wycofania biznesu z Polski. Ci, którzy odpierają zarzuty o przejęciu mediów przez zagraniczne koncerny, powołują się na sytuację w branży radiowej, w której polski kapitał od lat wyraźnie przeważa. Dla przykładu ostatnie badania pokazują, iż dzięki silnej pozycji radia publicznego kapitał polski w radiofonii stanowi większość pod względem udziału w rynku reklamowym (63 proc.) oraz w rynku słuchalności (55 proc.) (źródło: dane dotyczące koncentracji w segmentach radia przedstawione przez KRRiT w listopadzie 2016 r. na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu).
Zapobieganie stratom
W związku z działaniami podejmowanymi przez UOKIK oraz zbliżającymi się zmianami w przepisach dotyczących rynku mediów i reklamy, przedsiębiorcy działający na rynku tych usług powinni nasilić weryfikację zgodności z prawem podejmowanych przez nich działań w strukturach firmy. Chodzi o wdrożenie tzw. systemu Compliance.
Jest to system pozwalający zapobiegać powstawaniu szkodliwych naruszeń w obszarze prawa, w tym prawa antymonopolowego. Jeszcze do niedawna termin „Compliance", czy „Compliance Officer", (czyli kierownik ds. zgodności), wywoływał zdziwienie wśród przedstawicieli polskich firm. Dzisiejsze realia biznesu pokazują jednak, że powołanie w firmie odpowiednich struktur Compliance może skutecznie zapobiegać stratom finansowym lub utracie reputacji.