Słowo design można najprościej zdefiniować jako wygląd przedmiotów użytkowych i projektowanie przedmiotów użytkowych (internetowy słownik języka polskiego PWN). Nieco szerzej, „jako termin odnoszący się do przedmiotów użytkowych i dzieł sztuki mogący oznaczać ich wygląd albo projektowanie. Design można zdefiniować jako ogół działań o charakterze kreatywnym, dotyczącym projektowania dóbr i usług, których celem jest tworzenie wartości dodanej z perspektywy klienta, firmy oraz w wymiarze całego kraju jego powstawania" (Wikipedia).
Czytaj także: Design dla przedsiębiorców. Nowe dotacje PARP
Tym, co najważniejsze dla każdego przedsiębiorcy to sposobność wykorzystania nowoczesnego wzornictwa do uatrakcyjnienia, a przede wszystkim wyróżnienia swoich produktów. Czasami mogą to być zmiany zasadnicze, wynikające z nadanych produktowi nowych zastosowań, ulepszeń wynikających ze zmiany stosowanych materiałów, a czasem naprawdę drobne, związane z kształtem lub barwami opakowania. Wprowadzenie jednych zmian może wymagać podjęcia działań inwestycyjnych i przygotowania się do produkcji zmodernizowanych produktów, w innych tylko podjęcia decyzji o zmianie (co wcale nie musi być proste, gdy właściciel firmy przywiązany jest do starych rozwiązań, a ktoś „obcy", z zewnątrz mówi mu, że trzeba wprowadzić nowe, ponieważ takie są trendy na rynku).
Będzie audyt
Jeżeli przedsiębiorca nie jest przekonany, czy wzornictwo jego produktów spełnia wymagania współczesnego rynku, czy po prostu się „nie zestarzało" może skorzystać z dotacji ukierunkowanych właśnie na ten segment rozwoju produktów i skorzystać z profesjonalnych usług wzorniczych. Oferta skierowana jest wyłącznie do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność poza obszarem tzw. makroregionu Polski wschodniej (obejmuje on województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie – do firm z tych regionów skierowane jest inne działanie z programu „Polska wschodnia").
Celem konkursu jest wybór projektów, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celów programu „Inteligentny rozwój", a w szczególności celów działania 2.3.5 „Design dla przedsiębiorców". Do tych należy upowszechnienie modelu tworzenia wartości rynkowej produktów przez wprowadzanie autorskich wzorów i współpracę z projektantami. Dofinansowanie może być udzielone na realizację działań mających na względzie rozwój przedsiębiorstwa – wnioskodawcy poprzez opracowanie nowego projektu wzorniczego, dzięki któremu wdrożony zostanie nowy lub znacząco ulepszony produkt. Wspomniane wdrażanie autorskiego wzoru należy rozumieć jako wprowadzanie nowego lub znacząco ulepszonego produktu powstałego na podstawie nowego projektu wzorniczego opracowanego w wyniku przeprowadzenia profesjonalnego procesu projektowego.