Zadaniem Krajowej Administracji Skarbowej jest ochrona legalnie działających firm i zasad uczciwej konkurencji. Realizując to zadanie współpracujemy z organizacjami przedsiębiorców i reagujemy na sygnały o nieprawidłowościach, zgłaszane nam przez konsumentów. Informacje, które otrzymujemy najczęściej, dotyczą sprzedaży towarów oraz usług poza ewidencją podatkową. Dlatego prowadzimy intensywne działania kontrolne w zakresie prawidłowości ewidencjonowania obrotów za pomocą kas fiskalnych, wydawania paragonów i wystawiania faktur. Naszym celem jest wyrównanie szans na biznesowy sukces. Reagujemy na oczekiwania tych, którzy chcą aby rynek usług funkcjonował na równych dla wszystkich zasadach" – powiedział Szef KAS Marian Banaś.
Czytaj także: Przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy a przyjmowanie płatności gotówkowych od klienta
Branże szczególnie narażone na nieprawidłowości
W pierwszej kolejności działania służb skarbowych skoncentrowane są na branżach, które zostały określone jako najbardziej narażone na występowanie w nich szarej strefy, są to: gastronomia, budownictwo oraz mechanika pojazdowa.
Skrupulatnie sprawdzana jest rzetelność ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących. Działania te są prowadzone w sposób ciągły, także poza godzinami uznawanymi za tradycyjne godziny działania urzędów. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, punkt sprzedaży sprawdzany będzie powtórnie. Jeśli nieewidencjonowanie obrotów nadal będzie się powtarzało, sprawa zostanie skierowana do sądu.
Czynności kontrolne są prowadzone również w innych obszarach, w których stwierdzane są uchybienia.