Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zaczęła przyjmować wnioski o dofinansowanie w ramach działania 1.4 „Wzór na konkurencję" programu „Polska wschodnia". Oferta skierowana jest do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w tym makroregionie, którzy, biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, wyniki finansowe oraz ewentualne powiązania, mogą być zaliczeni do grupy mikro-, małych lub średnich firm. Potencjalni wnioskodawcy muszą także spełniać pewne dodatkowe kryteria odnoszące się m.in. do wielkości zatrudnienia i osiąganych przychodów >patrz ramka.
A co oferuje wspomniane działanie, czyli jedna z części programu „PW"? Przede wszystkim należy podkreślić, że będzie ono realizowane w dwóch etapach. W trakcie pierwszego przedsiębiorcy będą mogli otrzymać dofinansowanie na zakup usługi doradczej związanej z przeprowadzeniem audytu wzorniczego, a następnie opracowaniem na jego podstawie strategii wzorniczej. W drugim firmy będą miały sposobność uzyskania dotacji na wdrożenie wspomnianej strategii, czyli praktyczne wykorzystanie wynikających z niej zaleceń.
Na razie mówimy jednak tylko o pierwszym etapie. To jego dotyczy ogłoszony przez PARP konkurs i aktualny nabór wniosków. A ma on pomóc w wyłonieniu projektów, które w największym stopniu przyczynią się do wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstw z sektora MSP przez zwiększenie ich potencjału w zakresie umiejętnego zarządzania wzornictwem oraz wzrost wykorzystania wzornictwa w działalności przedsiębiorstw. W dłuższej perspektywie ma to doprowadzić do wprowadzenia na rynek nowych produktów.
Regulaminowe definicje
Zasadniczym elementem projektu musi być przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej. Jak należy rozumieć te pojęcia? Wyjaśnienie przynosi regulamin konkursu, w myśl którego audyt wzorniczy to analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, której wynikiem jest strategia wzornicza. Audyt obejmuje m.in.: analizę wzorniczą beneficjenta w zakresie oferty produktowej, modelu biznesowego, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, zdefiniowania i charakterystyki klientów i konkurencji oraz kluczowych trendów branżowych, analizę potrzeb przedsiębiorcy w zakresie zarządzania wzornictwem, analizę oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego wnioskodawcy.
Natomiast strategia wzornicza oznacza raport z przeprowadzonego audytu wzorniczego zawierający co najmniej następujące elementy: