Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - co muszą robić instytucje obowiązane

Od paru miesięcy wiadomo już, jakie podmioty mają obowiązek badania i sygnalizowania ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związanego ze stosunkami gospodarczymi z klientami lub z innymi transakcjami okazjonalnymi.

Publikacja: 19.10.2018 06:50

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - co muszą robić instytucje obowiązane

Foto: Adobe Stock

W związku z wejściem w życie ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa) na instytucje obowiązane zostało nałożonych szereg obowiązków. Nowa regulacja, która weszła w życie 13 lipca 2018 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, które wejdą w życie 13 października 2019 r.) dotyczy nie tylko banków, czy instytucji płatniczych, ale również niektórych przedsiębiorców i zawodów prawniczych.

Czytaj także: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu: małżeństwo z przymusu czy z wyboru

Do kategorii instytucji obowiązanych, a zatem podmiotów, które podlegają przepisom ustawy, weszły w szczególności:

- banki, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe;

- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowa SKOK;

- instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, biura usług płatniczych, agenci rozliczeniowi, firmy inwestycyjne, banki powiernicze;

- spółki prowadzące rynki regulowane, fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową (w tym usługi wymiany walut przez internet);

- pośrednicy nieruchomości;

- w ograniczonym zakresie: notariusze, adwokaci, radcy prawni, doradcy podatkowi;

- przedsiębiorcy świadczący usługi w zakresie tworzenia jednostek organizacyjnych, pełnienia funkcji lub umożliwienia pełnienia funkcji członka zarządu spółki, prowadzenia biura wirtualnego;

- przedsiębiorcy w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują lub przyjmują płatności w gotówce w wysokości co najmniej 10 tys. euro, chociażby w wielu powiązanych transakcjach.

Z ustawy wynika zobowiązanie do rozpoznania i oceny przez instytucje obowiązane ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu związanego ze stosunkami gospodarczymi z klientem lub z transakcją okazjonalną realizowaną przez klienta. Na bazie tego ryzyka i jego oceny instytucje obowiązane stosować mają środki bezpieczeństwa finansowego, w skład których wchodzi m.in. pozyskanie informacji na temat ich klientów oraz celu, dla którego korzystają z usług i produktów oferowanych przez instytucję obowiązaną. Jesli okoliczności sprawy wskazują, że zachodzi podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, instytucja obowiązana ma obowiązek zawiadomienia o nim generalnego inspektora informacji finansowej. Co więcej, instytucja obowiązana zobligowana jest do przekazania GIIF informacji o tzw. transakcjach ponadprogowych, tj. takich, których równowartość przekracza 15 tys. euro.

Jeżeli zatem transakcja przekracza 15 tys. euro, co do zasady, instytucja obowiązana zobowiązana jest zgłosić tją do GIIF. Obowiązek rejestracji transakcji wystąpi też, gdy jest ona przeprowadzana w drodze więcej niż jednej operacji i okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane.

Zgodnie z treścią art. 74 ustawy, instytucja obowiązana zawiadamia GIIF o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Zawiadomienie jest przekazywane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia potwierdzenia przez instytucję obowiązaną takiego podejrzenia.

W praktyce dany podmiot może mieć do czynienia z dwoma potencjalnymi scenariuszami.

- Pierwszy scenariusz zakłada przypadki, w których na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy, regulującej zasady przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmy, dany podmiot nie posiadał statusu instytucji obowiązanej. Wówczas należy powołać się na brzmienie art. 184 ustawy, który dopuszcza 3-miesięczny okres po wejściu w życie ustawy, w okresie którego instytucje obowiązane, (które nie posiadały takiego statusu pod rządami starej ustawy), są zwolnione z obowiązku notyfikacyjnego. Zatem obowiązek notyfikacyjny dotyczyć ich będzie dopiero od 13 października 2018 r.

- Drugi scenariusz dotyczy przypadków, w których dany podmiot posiadał już status instytucji obowiązanej pod rządami starej ustawy. Jeśli dotychczas realizował obowiązek notyfikacyjny, podmiot taki co do zasady postępuje analogicznie jak pod rządami starej ustawy. Inaczej jest w przypadku, gdy dana instytucja obowiązana nigdy wcześniej nie dokonywała owego zgłoszenia do GIIF. Zgodnie z art. 77 Ustawy, w celu realizacji po raz pierwszy obowiązku notyfikacyjnego, instytucja obowiązana przekazuje do GIIF specjalny formularz identyfikujący instytucję obowiązaną. Formularz identyfikujący instytucję obowiązaną zawierać powinien w szczególności nazwę (firmę) wraz z określeniem formy organizacyjnej instytucji obowiązanej oraz inne jej dane, takie jak m.in. NIP, adres siedziby, czy nazwiska osób (pracowników) odpowiedzialnych za realizację przepisów ustawy.

Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy wzór formularza udostępnia minister finansów.

Analizując obowiązek notyfikacyjny instytucji obowiązanych należy zwrócić uwagę na przepisy ochrony danych osobowych. Otóż zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy, GIIF zapewnia ochronę danych osobowych osób dokonujących zgłoszenia lub osób, którym zarzuca się naruszenie przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dane osobowe są gromadzone w odrębnym zbiorze. Regulacja ta stanowi zatem lex specialis w stosunku do przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, jednak jak wskazuje ustawodawca, ma ona zapewnienić odpowiednią ochronę, w tym ochron® danych osoby dokonującej zgłoszenia lub osoby, której zarzuca się naruszenie przepisów ustawy. ?

Aleksandra Berger prawnik w Kancelarii Prawnej Schampera, Dubis, Zając i Wspólnicy Sp. k.

Podsumowując, za niedopełnienie obowiązków przewidziano szereg kar administracyjnych. Co więcej, za niedopełnienie obowiązku notyfikacyjnego ustawa wprowadziła odpowiedzialność karną. Zgodnie z jej art. 156, karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5 podlega każdy kto, działając w imieniu lub na rzecz instytucji obowiązanej:

? nie dopełnia obowiązku przekazania GIIF zawiadomienia o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, lub obowiązku przekazania GIIF zawiadomienia o powzięciu uzasadnionego podejrzenia, że określona transakcja lub wartości majątkowe będące przedmiotem tej transakcji mogą mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, lub

? przekazuje GIIF nieprawdziwe informacje lub zataja prawdziwe dane dotyczące transakcji, rachunków lub osób.

Konsekwencje niewywiązania się z przepisów ustawy, w tym z obowiązku notyfikacyjnego, pokazują, iż rozsądne jest przygotowanie się przez instytucje obowiązane do stosowania nowych regulacji. Mając wdrożone wewnętrzne procedury dany podmiot może z większym spokojem prowadzić swoją działalność, nie narażając się na sankcje. ?

W związku z wejściem w życie ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa) na instytucje obowiązane zostało nałożonych szereg obowiązków. Nowa regulacja, która weszła w życie 13 lipca 2018 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, które wejdą w życie 13 października 2019 r.) dotyczy nie tylko banków, czy instytucji płatniczych, ale również niektórych przedsiębiorców i zawodów prawniczych.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego