Jednak w szczególnych okolicznościach sprawy uzasadnione może być odejście od tej zasady. Nie zawsze inwestor jest właścicielem budowanego obiektu, do którego użytkowania przystąpiono z naruszeniem przepisów. W takiej sytuacji organy powinny szczegółowo zbadać i ustalić, kto i w jakich okolicznościach dopuścił się przystąpienia do użytkowania bez zachowania wymogów przewidzianych przepisami prawa. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 sierpnia 2016 r. (II OSK 2886/14), w którym oddalił skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 23 lipca 2014 r. (II SA/Gd 331/14).
Zmiana właściciela magazynu
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego (PINB) ustalił, że właściciel magazynu na zboże użytkuje go, pomimo że nie uzyskano pozwolenia na użytkowanie dla wspomnianego magazynu. PINB ustalił również, że obecny właściciel nabył nieruchomość, na której położony jest magazyn na podstawie umowy darowizny, a pozwolenie na budowę magazynu na zboże uzyskał poprzedni właściciel nieruchomości. W konsekwencji, na podstawie art. 57 ust. 7 Prawa budowlanego PINB nałożył na obecnego właściciela budynku administracyjną karę pieniężną z tytułu przystąpienia do użytkowania budynku z naruszeniem przepisów Prawa budowlanego.
Na postanowienie nakładające karę zażalenie złożył obecny właściciel budynku. Jednak wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (WINB) utrzymał w mocy to postanowienie. Zdaniem WINB ze zgromadzonych w sprawie dowodów wynika, że magazyn na zboże był użytkowany przez obecnego właściciela magazynu bez uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Bez znaczenia jest to, jak często był użytkowany magazyn (zdaniem właściciela korzystał on z magazynu sporadycznie). Przepisy nie uzależniają nałożenia kary od tego, czy magazyn jest wykorzystywany rzadko czy często.
Kto odpowiada za naruszenie
Na postanowienie WINB skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku (WSA) złożył właściciel magazynu. WSA uwzględnił tę skargę i uchylił oba postanowienia organów w przedmiocie kary pieniężnej (tj. postanowienie WINB i postanowienie PINB). WSA uznał, że organy nadzoru budowlanego zaniechały należytego i dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i załatwienia sprawy, a w konsekwencji naruszyły art. 7 i 77 § 1 k.p.a.
W świetle przepisów dotyczących oddawania do użytku obiektów budowlanych zobowiązanym do dokonania zawiadomienia, zgodnie z art. 54 Prawa budowlanego, jest inwestor. Tym samym to inwestor jest podmiotem odpowiedzialnym za naruszenie obowiązku zawiadomienia organu o zakończeniu budowy, a zatem, zdaniem WSA, adresatem postanowienia o wymierzeniu kary pieniężnej z tytułu nielegalnego użytkowania budynku może być jedynie inwestor. W przypadku zbycia obiektu budowlanego przed zakończeniem budowy istotne znaczenie dla możliwości wymierzenia kary z tytułu nielegalnego użytkowania obiektu budowlanego ma okoliczność, czy inwestor przeniósł decyzję o pozwoleniu na budowę.