Wirtualny przedmiot z gry komputerowej nie jest towarem

Do sprzedaży online przedmiotów funkcjonujących w grach komputerowych, które są przez podatnika nabywane od użytkowników i odsprzedawane innym graczom, nie można zastosować procedury VAT marża.

Publikacja: 14.10.2017 20:00

Wirtualny przedmiot z gry komputerowej nie jest towarem

Foto: AdobeStock

- Czy do sprzedaży przedmiotów wirtualnych można zastosować procedurę VAT-marża? – pyta czytelnik.

Z opodatkowania w formie marży mogą korzystać następujące kategorie towarów:

- dzieła sztuki,

- przedmioty kolekcjonerskie,

- antyki,

- towary używane.

Do czynności wykonywanych przez podatnika, polegających na sprzedaży przedmiotów funkcjonujących w grach komputerowych, które podatnik nabywa od użytkowników i odsprzedaje innym użytkownikom, nie można zastosować szczególnej procedury VAT – marża przewidzianej w art. 120 ustawy o VAT. Regulacja ta ma bowiem zastosowanie wyłącznie do sprzedaży towarów, a nie świadczenia usług (interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 3 listopada 2015 r., ITPP2/4512-806/15/AD; interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 listopada 2009 r., ITPP2/443-706/09/AK).

Przykład

Przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest „sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 47.91.Z)" polegająca na sprzedaży przez internet wirtualnych przedmiotów funkcjonujących w grach komputerowych online. Przedsiębiorca skupuje te przedmioty i odsprzedaje ze swoją marżą. Cały przychód i rozchód odbywa się poprzez firmowy rachunek bankowy. Dobra będące przedmiotem obrotu dokonywanego przez przedsiębiorcę, z uwagi na swój niematerialny charakter, nie spełniają definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT ani towaru używanego zawartej w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Byt przedmiotów istniejących jedynie w rzeczywistości wirtualnej oznacza, że do transakcji z ich udziałem nie mają zastosowania żadne przepisy, które odnoszą się do dostawy towarów. Do czynności wykonywanych przez podatnika, polegających na sprzedaży przedmiotów funkcjonujących w grach komputerowych, które przedsiębiorca nabywa od użytkowników i odsprzedaje innym użytkownikom, nie można zastosować szczególnej procedury VAT – marża przewidzianej w art. 120 ustawy o VAT, gdyż regulacja ta ma zastosowanie wyłącznie do sprzedaży towarów, a nie do świadczenia usług. W konsekwencji czynności te podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

podstawa prawna: art. 2 pkt 6 i art. 120 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1221 ze zm.)

- Czy do sprzedaży przedmiotów wirtualnych można zastosować procedurę VAT-marża? – pyta czytelnik.

Z opodatkowania w formie marży mogą korzystać następujące kategorie towarów:

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a