Konstytucja Biznesu: co zmieniło się w działalności regulowanej

Trzy podstawowe formy reglamentacji działalności gospodarczej, tj. koncesje, zezwolenia i wpis do rejestru działalności regulowanej, pozostały w prawodawstwie, obecnie w nowej ustawie – Prawo Przedsiębiorców. Zniknęły stosowane wcześniej stosowane licencje i zgody, co nie oznacza jednak, że działalność wymagająca uprzednio licencji, obecnie może być wykonywana jako wolna. W związku ze zmianą systemową ujednolicono nazewnictwo, dlatego też działalność taka wymaga od teraz zezwolenia.

Publikacja: 12.10.2018 06:50

Konstytucja Biznesu: co zmieniło się w działalności regulowanej

Foto: Fotolia.com

Ogłoszona w kwietniu br. Konstytucja Biznesu w założeniu skupiać ma wszystkie akty prawne dotyczące przedsiębiorców, w tym także przepisy o tzw. działalności regulowanej. Uszczuplony zakres regulacji, w zakresie działalności regulowanej, jaki znajdziemy w Konstytucji Biznesu, może dawać mylne wrażenie, że przepisy te zostały mocno uszczuplone. Czy faktycznie aż tyle się zmieniło? Główne założenie, że istnieją obszary gospodarki, które powinny być objęte większą kontrolą i nadzorem ze strony państwa, pozostało niezmienione. Działalność regulowana istniała i istnieć będzie.

Czytaj także: Ulga na start i działalność nierejestrowa - ułatwienia dla nowych firm w Konstytucji biznesu

Koncesje, zezwolenia, wpis

Trzy podstawowe formy reglamentacji działalności gospodarczej, tj. koncesje, zezwolenia i wpis do rejestru działalności regulowanej, pozostały w prawodawstwie, obecnie w nowej ustawie – Prawo Przedsiębiorców. Zniknęły stosowane wcześniej stosowane licencje i zgody, co nie oznacza jednak, że działalność wymagająca uprzednio licencji, obecnie może być wykonywana jako wolna. W związku ze zmianą systemową ujednolicono nazewnictwo, dlatego też działalność taka wymaga od teraz zezwolenia. Obecnie istnieje klarowny podział na 3 typy reglamentacji działalności:

? Koncesja – będzie wymagana, gdy działalność z dziedziny mającej szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa lub jego obywateli lub innego ważnego interesu publicznego, nie może być prowadzona jako wolna albo po uzyskaniu wpisu do działalności regulowanej albo po uzyskaniu zezwolenia. Na próżno jednak szukać w ustawie wykazu działalności, których to dotyczy. Zakres i warunki wykonywania działalności koncesjonowanej wraz z zasadami oraz trybem udzielania, zmiany lub cofnięcia koncesji, określają odrębne ustawy. Jest to najsurowsza forma reglamentacji, ze względu na daleko idące wymagania formalne oraz ich ograniczoną dostępność (mniejszą niż liczba podmiotów zainteresowanych taką działalnością).

? Zezwolenie – dostępne dla przedsiębiorców, którzy spełnią określone prawem warunki na uzyskanie zezwolenia. Nowe przepisy mają zagwarantować zezwolenia wszystkim przedsiębiorcom spełniającym wymagania – odmiennie niż w przypadku koncesji. Warunki oraz tryb udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany i cofnięcia zezwolenia określają odrębne przepisy.

? Wpis do działalności regulowanej – przed rozpoczęciem działalności wymagającej wpisu (to, która działalność wymaga wpisu określają przepisy odrębne), konieczne jest zgłoszenie chęci prowadzenia takiej działalności. Ma to później ułatwiać poszczególnym organom przeprowadzanie kontroli. Warto zauważyć, że prowadzenie takiej działalności wymaga spełnienia określonych warunków. Wpis jest dokonywany wyłącznie na podstawie oświadczenia przedsiębiorcy, że owe wymagania spełnia, a weryfikacja tego oświadczenia następuje dopiero podczas następczej kontroli organu.

Powstaje pytanie: skąd przedsiębiorca ma czerpać wiedzę o tym, czy wykonywana przez niego działalność jest działalnością regulowaną?

We wcześniej obowiązującej ustawie o swobodzie działalności gospodarczej wszystkie reglamentowane działalności były enumeratywnie wyliczone. Obecnie regulacja w ustawie Prawo Przedsiębiorców została znacznie zmniejszona i nie zawiera takiego katalogu. Pozornie może się więc wydawać, że przepisy zostały uproszczone i skondensowane, nic jednak bardziej mylnego. Odpowiednie zapisy zostały przeniesione do poszczególnych ustaw regulujących konkretną działalność. Po nowelizacji, przedsiębiorca, aby dowiedzieć się, np. czy otwarcie kantoru wymaga spełnienia szczególnych warunków, musi zajrzeć do ustawy Prawo dewizowe.

Dla potrzeb przedsiębiorców został utworzony Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy, który ma udostępniać listę działalności wymagających koncesji, zezwolenia lub wpisu do rejestru, a także wskazywać odpowiednie akty prawne (dostępna na stronie CEiDG).

Siedem dni na wpis do rejestru

Rzeczywiste zmiany można zauważyć dopiero zaglądając do ustaw szczegółowych, zmienianych Ustawą wprowadzającą przepisy Prawo Przedsiębiorców. W przypadku działalności wpisywanych do rejestrów (m.in. działalność kantorowa, dystrybucja leków, branża turystyczna itp.), właściwy organ prowadzący taki rejestr ma 7 dni na dokonanie wpisu, w przeciwnym wypadku, po upływie 14 dni od wpływu wniosku przedsiębiorca może rozpocząć zgłoszoną działalność.

Przemysław Musioł wspólnik, radca prawny Kancelaria Prawna Norek i Wspólnicy sp.k.

Analizując ustawę Prawo Przedsiębiorcy trudno w ogóle mówić o jakiejkolwiek istotnej zmianie. Fakt, że nowa ustawa zawiera mniej przepisów, nie świadczy o podniesieniu jakości prawa czy zmianie korzystniejszej dla przedsiębiorców. Przeniesienie części regulacji do przepisów szczegółowych z punktu widzenia przedsiębiorcy nie wydaje się ułatwiać prowadzenia biznesu. Wymaga się bowiem od niego, żeby znał nie tylko jedną ustawę skierowaną wprost do niego – Prawo Przedsiębiorcy, ale również posiadał umiejętność znajdowania konkretnego aktu prawnego wśród wielu innych i analizowania, czy nakłada na niego dodatkowe obowiązki. Wprowadzony odrębną ustawą Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy ma pomóc w tym zadaniu.

Ogłoszona w kwietniu br. Konstytucja Biznesu w założeniu skupiać ma wszystkie akty prawne dotyczące przedsiębiorców, w tym także przepisy o tzw. działalności regulowanej. Uszczuplony zakres regulacji, w zakresie działalności regulowanej, jaki znajdziemy w Konstytucji Biznesu, może dawać mylne wrażenie, że przepisy te zostały mocno uszczuplone. Czy faktycznie aż tyle się zmieniło? Główne założenie, że istnieją obszary gospodarki, które powinny być objęte większą kontrolą i nadzorem ze strony państwa, pozostało niezmienione. Działalność regulowana istniała i istnieć będzie.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona