Jeżeli kupiony przez konsumenta towar ma wadę, to może on złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy). Jej podstawą może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).
Rękojmia dotyczy generalnie wszystkich towarów sprzedawanych konsumentom i jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów. Natomiast udzielenie gwarancji jest generalnie uprawnieniem, ale nie obowiązkiem producenta danej rzeczy.
Jeżeli dany produkt został objęty gwarancją, to do konsumenta należy decyzja, z jakiej drogi chce skorzystać w przypadku wykrycia w nim wady. O uprawnieniach wynikających z gwarancji będzie decydować jej treść, a tylko pomocniczo,...
Dostęp do najważniejszych treści z sekcji: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo, Plus Minus; w tym ekskluzywnych tekstów publikowanych wyłącznie na rp.pl.
Dostęp do treści rp.pl - pakiet podstawowy nie zawiera wydania elektronicznego „Rzeczpospolitej”, archiwum tekstów, treści pochodzących z tygodników prawnych, aplikacji mobilnej i dodatków dla prenumeratorów.