Założenia projektu ustawy zasługują na aprobatę w zakresie, w jakim odstępuje od modelu odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, przyjętego w obowiązującej ustawie, który okazał się wadliwy prawnie i nieefektywny pod względem funkcjonalnym. Pomimo dobrego kierunku zmian, projekt ustawy i szczegółowe proponowane rozwiązania mogą budzić wątpliwości.
Podstawowe założenia nowej ustawy
Podstawowymi założeniami, na których oparta jest proponowana regulacja, a które stanowią jednocześnie zasadniczą różnicę wobec obowiązujących rozwiązań są poszerzenie podstaw odpowiedzialności podmiotów zbiorowych rezygnacja z wymogu uzyskania prawomocnego skazania osoby fizycznej (tzw. prejudykat).
Istotne zmiany w nowej ustawie
Według projektu nowej ustawy podmiot zbiorowy poniesie także odpowiedzialność za czyny popełnione przez osoby fizyczne, pozostające z podmiotem w określonej relacji (np. pracownicy, pełnomocnicy, prokurenci). Jednocześnie zaproponowano koncepcję tzw. winy anonimowej, która spowoduje, że podmiot zbiorowy poniesienie odpowiedzialność, jeśli czyn został popełniony w związku z jego postępowaniem, nawet wtedy, gdy nie ustalono sprawcy.
Zmianie ulegnie także prowadzone postępowanie karne przeciwko podmiotowi zbiorowemu. Do skutecznego wszczęcia postępowania karnego wystarczy, że zostaną spełnione dwie główne przesłanki (i) uzasadnione podejrzenie popełnienie czynu zabronionego, co nie budzi większych zastrzeżeń (ii) istnienie uzasadnionego interesu społecznego, co nie jest w żaden sposób zdefiniowane w projektowanej ustawie.
Postępowanie karne przeciwko podmiotowi zbiorowemu będzie mogło toczyć się niezależnie i odrębnie do postępowania karnego przeciwko konkretnym osobom fizycznym, za których działania lub zaniechania ponosi również odpowiedzialność podmiot zbiorowy.