1. Wyciąganie wniosków
Przeanalizowanie odegranego meczu – w tym każdego straconego punktu – to obowiązek trenera. Następnym krokiem jest wykorzystanie wniosków do poprawienia błędów lub stworzenia kolejnej taktyki. W biznesie jest podobnie. Jeśli firma chce się rozwijać, nie może jedynie biernie śledzić finansów. Musi nimi aktywnie zarządzać. Każdy błąd i każda strata mogą wiele nauczyć, trzeba tylko podejść do nich z otwartym i elastycznym umysłem, w tym być otwartym na głosy z zewnątrz – słuchać branżowych komentarzy ekspertów w mediach oraz spotykać się i rozmawiać ze specjalistami w danej dziedzinie.
2. Ocena wyników
Richard Ruback, professor Harvard Business School, powiedział, że finance to swoista punktacja biznesu. Są jak liczenie trafień i punktów w baseballu. Pierwszym i najważniejszym krokiem do zarządzania nimi jest śledzenie wyników oraz ich dokładna analiza. Aby w pełni zrozumieć wynik, trzeba poznać także zasady obowiązujące na boisku. Każdy przedsiębiorca musi umieć szeroko spojrzeć na swój wynik finansowy i osadzić go w panujących warunkach biznesowych. Dogłębne przestudiowanie osiągnięć finansowych firmy pozwala poznać rządzące nią mechanizmy i zaadaptować je na swoją korzyść.
3. Sprawdzona księgowość
Dobrze prowadzona księgowość to podstawa do rzetelnej analizy pozycji finansowej firmy. To jednak nie wszystko. Liczba przepisów podatkowych oraz ich zawiłość może stanowić niemały problem dla osób, które do tej pory nie miały z rozliczeniami wiele wspólnego. Korzystanie z usług sprawdzonego biura rachunkowego zagwarantuje bezbłędne wypełnianie obowiązków podatnika oraz pozwoli uniknąć wiążących się z nieprawidłowościami kar. Dlatego, nawet prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą, warto zdać się na specjalistę. Nie można zapominać jednak, że także do księgowości należy podchodzić analitycznie, według planu zgodnego z polityką biznesową firmy. Za to już nie odpowiada księgowy, ale musi tego dopilnować prezes spółki.
4. Środki zabezpieczające
Nawet korzystając z poleconych usług księgowość zawsze trzeba sprawdzać i weryfikować. Nie wolno ufać z góry, ale trzeba budować zaufanie stopniowo. Istnieje dziś coraz więcej firm pracujących na tzw. umowę sukcesu, które wykonują kontrolę księgowości. Poza tym istnieje możliwość spisania umowy, definiującej warunki postępowania w przypadku popełnienia błędów przez księgowych. Niewiele firm z tej możliwości korzysta, tymczasem może to uchronić firmę przed poważnymi konsekwencjami finansowymi. Warto także zawsze porównywać bieżące wskaźniki do tych z ubiegłego miesiąca czy roku.
5. Zainwestowanie w eksperta
Nie każdy musi być specem od finansów. Do prowadzenia niedużej firmy zazwyczaj wystarczy podstawowa wiedza oraz zaciąganie porad zewnętrznych doradców. Wraz z rozwojem działalności w ten sposób nie da się jednak znacząco ulepszyć zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Utworzenie stanowiska dyrektora finansowego i zatrudnienie na nie kompetentnej osoby bez wątpienia zaowocuje w przyszłorocznych wynikach. A jak wybrać eksperta? Polecam zasadę trójkową, która sprawdza się zarówno w biznesie, jak i w życiu. Zawsze minimum trzy. A więc jeśli chce się wybrać najlepszego dla firmy eksperta w dziedzinie finansów, warto porównać go wcześniej z co najmniej dwoma konkurentami.