Szanowny Panie,
Film dokumentalny Nature View
Załączam kopię pisma, które wysłaliśmy do producentów dokumentu telewizyjnego, który ma wkrótce zostać nadany na antenie. Jeżeli ono nie poskutkuje, to będziemy jedynie mogli złożyć wniosek do sądu o wydanie zakazu emisji filmu. Zgodnie z naszą rozmową telefoniczną odradzalibyśmy podejmowanie kroków sądowych, ponieważ naszym zdaniem mało prawdopodobne jest, aby sprawa została rozstrzygnięta na Państwa korzyść.
Z poważaniem, Walter Lee
Partner
-KOPIA PISMA DORĘCZONEGO DO CENTRALI NATURE VIEW
Sz. P. Adams
Producent wykonawczy
Nature View
Nadchodząca emisja filmu dokumentalnego „Uśmiech przez łzy"
Szanowny Panie,
Moja kancelaria reprezentuje spółkę Dreempark. Nasi klienci rozumieją, że planują Państwo nadać film dokumentalny dotyczący dobrostanu zwierząt w należących do spółki parkach wodnych Dreem Depth. Uważamy, że Państwa dokument zniesławi naszego klienta poprzez stwierdzenie, że delfiny trzymane w parkach cierpią z powodu przetrzymywania ich w niezadowalających i stresujących warunkach.
Prosimy o przesunięcie terminu emisji Państwa dokumentu do czasu zapoznania się z nim przez naszego klienta i skorygowania przezeń wszelkich błędów co do stanu faktycznego.
Oczekujemy na odpowiedź.
Z poważaniem
Walter Lee
Partner
Astrid Zakrzewska, FCMA, CGMA, FCCA
Zysk nie zawsze jest najważniejszym kryterium oceny
Zarządy firm czują obecnie coraz większą presję, aby generować zyski i osiągać wzrost wartości firmy. Z perspektywy ekonomicznej, jeśli dany projekt jest opłacalny finansowo, przynosi zwrot z zaangażowanych kapitałów i pozwala na osiągnięcie zamierzonych celów, to firma powinna go wdrożyć. Niestety, często w analizie pomija się kwestie etyczne, a nawet szuka się takich rozwiązań, które pozwolą na ich obejście.
Etyka w biznesie to bardzo ciekawe, ale jednocześnie trudne zagadnienie. Jak wytłumaczyć właścicielom, że dane zachowanie, przedsięwzięcie, a nawet dotychczasowy model biznesowy łamie podstawowe zasady moralne, pomimo przynoszenia dużych dochodów, i należy powziąć działania, aby go zaprzestać lub zmienić?
Osoby zarządzające przedsiębiorstwem są odpowiedzialne za strategię i działania firmy przed szerokim gronem interesariuszy (stakeholders), dla których osiągnięty zysk nie zawsze jest najważniejszym kryterium oceny. Są oni obdarzeni zaufaniem, że ich działania będą zgodne z przepisami prawa, ale także z normami ładu społecznego i moralnego.
Zachowanie etyczne cechuje obiektywizm w podejmowaniu decyzji. Konieczne jest rozważenie wszelkich ryzyk, na które mogą być narażeni interesariusze. Musimy zawsze pamiętać, że nie chodzi tylko o konsekwencje prawne naszych działań, ale także o to, jak będziemy postrzegani, jak dane postępowanie wpisuje się w nasz model biznesu i czy jest ono zgodne z naszymi wartościami.
Uczciwość i rzetelność w działaniach to kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę. Przedsiębiorstwa powinny zawsze w przejrzysty i wiarygodny sposób odnosić się do związanych z nimi kwestii i komunikować się z otoczeniem w sprawach wątpliwych lub spornych. Niestety, firmy często są narażone na ataki z różnych stron i nie potrafią skutecznie sobie z nimi poradzić.
Przedsiębiorstwa działające w krajach rozwiniętych, bez względu na to czy są notowane na giełdzie, czy nie, coraz częściej sporządzają kodeksy etyczne, według których działają i oczekują tego samego od swoich współpracowników, podwykonawców i dostawców. Każdy członek CIMA jest zobowiązany do przestrzegania Kodeksu Etycznego CIMA (CIMA Code of Ethics) i zawsze ma możliwość konsultacji ze specjalistami, którzy pomogą mu wyjaśnić ewentualne wątpliwości
Istnieje pokusa przenoszenia operacji do krajów, w których przepisy prawa są dużo łagodniejsze, a standardy etycznie wręcz nie istnieją, co umożliwia osiąganie znacznych zysków. Taka strategia ma na szczęście coraz mniej zwolenników i preferowane są te firmy, których działania są odpowiedzialne i zgodne z normami etycznymi.