Powód jest prosty: każde udzielenie pomocy publicznej jest jedną z form ingerowania w wolny rynek, więc zasady przyznawania muszą być takie, by nie zakłócać poziomu konkurencyjności.
Pomoc ta, mimo że co do zasady ma charakter wyjątkowy, jest dostępna dla wielu przedsiębiorców. Nowe zasady przyznawania wsparcia dla inwestycji, które zastąpią zasady prowadzenia działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych, mogą sprawić, że pomoc ta stanie się jeszcze bardziej dostępna. Z tego powodu warto przyjrzeć się, czym ona jest i na jakich zasadach jest przyznawana.
Pomagać czy nie
Pomagać. Ale tylko wtedy, jeśli nie zakłóci to poziomu konkurencyjności na rynku. To główna zasada dopuszczalności przyznawania pomocy publicznej przedsiębiorcom. Pomoc ta w całej Unii Europejskiej musi być udzielana na podobnych zasadach w taki sposób, żeby chronić konkurencyjność na całym rynku wewnętrznym. W tym zakresie wspólny rynek oraz swoboda przepływu towarów i usług to nie tylko korzyści dla przedsiębiorców, ale także ograniczenia dla państw w kwestii udzielania pomocy. Dlatego też wszystkie kluczowe zasady udzielania pomocy publicznej zostały przewidziane przez traktaty i rozporządzenia unijne. Dokładne procedury i formy jej przyznawania w różnych państwach mogą być odrębne, mimo to tworzą one spójny system z tymi samymi założeniami.
Opracowanie właściwych zasad jest konieczne dla ochrony rynku, gdyż udzielenie pomocy publicznej zawsze grozi zakłóceniem konkurencji i wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Ważne jest więc przyjęcie takich warunków jej udzielania, by mimo to ta konkurencyjność została zachowana. Tym samym powstaje bardzo wiele ograniczeń w udzielaniu wsparcia i sprawia, że zagadnienia związane z pomocą publiczną są jednymi z najbardziej skomplikowanych i rozległych w całym systemie prawa wspólnotowego.
Kiedy mamy do czynienia z pomocą publiczną?
1. Dany podmiot otrzymuje korzyść ekonomiczną – warunki jej otrzymania są korzystniejsze niż rynkowe.