Regulacje te, zwane potocznie pakietem przewozowym, wprowadziły obowiązek rejestrowania w specjalnie stworzonym do tego celu systemie elektronicznym, poszczególnych wysyłek określonych towarów. Niestosowanie się do tych obowiązków zagrożone jest wysokimi karami i może powodować okresowe trudności w prowadzeniu działalności. Po ponad roku obowiązywania wymienionych regulacji ustawodawca zdecydował się na ich nowelizację, rozszerzając zakres pakietu na przewóz towarów koleją oraz doprecyzowując niektóre wątpliwe przepisy.
Czytaj także: Kiedy towar podlega rygorom związanym z pakietem przewozowym
Jaki był główny cel
Zgodnie z deklaracjami ustawodawcy celem wprowadzenia pakietu przewozowego była chęć ograniczenia nieprawidłowości w obrocie tzw. „towarami wrażliwymi" (m.in. paliwa płynne, alkohol skażony oraz susz tytoniowy), w którym najczęściej dochodzi do nadużyć w rozliczaniu podatku akcyzowego czy podatku VAT. W szerszym ujęciu wprowadzone narzędzie jest jednym z elementów, obok pakietu paliwowego, Jednolitego Pliku Kontrolnego czy mechanizmu podzielonej płatności, zwalczania szarej strefy i tzw. luki w VAT.
Obowiązki na gruncie pakietu przewozowego sprowadzają się zasadniczo do zgłaszania przewozu określonych towarów w specjalnie do tego celu utworzonym rejestrze zgłoszeń SENT za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Wymóg rejestracji przewozu i stosownych aktualizacji danych w zgłoszeniach składanych w rejestrze SENT nałożone zostały zasadniczo na wszystkie podmioty uczestniczące w przewozie określonych towarów, tj. na podmioty wysyłające (sprzedawców), podmioty odbierające oraz przewoźników. Obowiązki związane z systemem monitorowania dotyczą przemieszczeń towarów, których przewóz rozpoczyna się na terytorium kraju (dostawy krajowe, WDT, eksport), kończy się w Polsce (WNT i import), ale także przemieszczania towarów przez terytorium kraju w ramach tranzytu. Poszczególne podmioty zaangażowane w obrót towarami podlegającymi obowiązkom płynącym z pakietu przewozowego zobowiązane są bądź do zgłaszania wysyłki w rejestrze SENT, bądź do aktualizacji dokonanego przez inny podmiot zgłoszenia, w którym podaje się m.in. dane identyfikujące strony transakcji, rodzaj przewożonych towarów, ich ilość czy informacje o środkach transportu służącym realizacji przewozu. System ułatwia uprawnionym organom (Służba Celno-Skarbowa, Policja, Straż Graniczna oraz Inspekcja Transportu Drogowego) kontrolę nad obrotem określonymi towarami i daje możliwość weryfikacji deklarowanych informacji o przewożonych towarach ze stanem rzeczywistym.