Zakończył się nabór wniosków dla projektów pt. „Programy akceleracyjne". Ich uruchomienie ma pomóc w stworzeniu odpowiedniego środowiska dla rozwoju powiązań pomiędzy nowymi, innowacyjnymi startupami, a średnimi i dużymi firmami, które mogłyby być potencjalnymi odbiorcami tworzonych i rozwijanych przez nie technologii i pomysłów biznesowych.
Czytaj także: Dotacje dla firm na innowacyjne pomysły
Chodzi o to, aby przyspieszyć rozwój obiecujących startupów poprzez zapewnienie im dostępu do kapitału na rozwój opracowywanych przez nie technologii oraz, co równie ważne, stworzenie im warunków do testowania tych rozwiązań w warunkach zbliżonych do rzeczywistości. Te warunki mają zapewnić duże firmy i korporacje włączane do programów akceleracyjnych. W ten sposób wszyscy mają zyskać.
Wspólne korzyści
Mikroprzedsiębiorstwa nie będą musiały tracić czasu i energii na próby samodzielnego docierania do decydentów w dużych firmach, te ostatnie otrzymają próbkę ciekawych i co istotne wyselekcjonowanych pomysłów na rozwój usług, produktów, procesów lub technologii. Firmy włączone do programu akceleracji będą bowiem sprawdzane przez organizatorów tych programów, czyli różnego rodzaju instytucje otoczenia biznesu, wsparcia innowacji i transferu technologii. Zostaną – przynajmniej w pewnym stopniu – zweryfikowane pod kątem sensowności i celowości zgłaszanych pomysłów, a przede wszystkim dopasowywane pod względem branży i sektora rozwijanej działalności. Taki w każdym razie jest zamysł działania 2.5 „Programy akceleracyjne" programu „Inteligentny rozwój".
Ponieważ konkurs nie był skierowany bezpośrednio do mikro firm, nie będziemy w tym miejscu opisywać szerzej jego zasad. Innowacyjne mikroprzedsiębiorstwa muszą bowiem poczekać na wyłonienie instytucji, które go wygrają i rozpoczną realizację programów. Wtedy będą one poszukiwać firm z ciekawymi pomysłami, takimi, które mogłyby zainteresować dużych odbiorców (trzeba pamiętać, że bardziej chodzi tu o tworzenie produktów i technologii dla dużych firm, organizacji i instytucji niż dla osób prywatnych – konsumentów).