Powszechną praktyką staje się monitorowanie cen konkurentów i kontrahentów przez firmy działające w handlu on-line. Wykorzystywane są do tego algorytmy cenowe, które dzięki maszynowej analizie danych, umożliwiają w łatwy i szybki sposób dostosowanie cen do określonego poziomu. Z jednej strony ma to charakter prokonkurencyjny i przynosi korzyści zarówno sprzedającym, jak i kupującym, zwłaszcza konsumentom, którym mogą być oferowane towary i usługi po cenach, które odzwierciedlają aktualne realia rynkowe, w tym podaż i popyt. Z drugiej jednak strony pojawiają się wątpliwości, czy stosowanie takich algorytmów nie prowadzi w niektórych sytuacjach do ograniczającej konkurencję koordynacji zachowań przedsiębiorców, a w konsekwencji do niedozwolonych porozumień cenowych między nimi.
Kiedy jest ryzyko
Ryzyko, że algorytmy cenowe są narzędziem ułatwiającym, czy wręcz umożliwiającym zmowę cenową istnieje w relacjach między kontrahentami, np. między producentem/dostawcą a jego dystrybutorami detalicznymi, jeśli ten pierwszy wykorzystuje algorytmy do monitorowania, czy dystrybutorzy stosują ustalone z nim ceny detaliczne w swoich sklepach. Wytypowanie w ten sposób niesubordynowanych detalistów, umożliwia dostawcy zastosowanie wobec nich różnego rodzaju działań odwetowych, np. obniżenie lub zlikwidowanie udzielonych im rabatów, czy ograniczenie, a nawet zablokowanie dostaw.
Przykład
Komisja Europejska 24 lipca 2018 r. nałożyła kary pieniężne w łącznej wysokości 111 mln euro na czterech producentów sprzętu elektronicznego (Asus, Denon&Marantz, Philips i Pioneer) za uzgadnianie ze sklepami online sztywnych lub minimalnych cen detalicznych i wykorzystywanie algorytmów cenowych w celu ich monitorowania. Dzięki takim narzędziom producenci mogli szybko reagować na obniżenie ceny przez detalistów i zagrozić lub ukarać ich blokadą dostaw. Również sami dystrybutorzy stosowali algorytmy cenowe, które automatycznie dostosowywały ich ceny do cen konkurentów, co skutkowało ograniczeniem efektywnej konkurencji między sklepami i wzrostem cen dla konsumentów.
Sprawa LG Electronics w Rosji, w której rosyjski organ ochrony konkurencji, w czerwcu 2018 r., nałożył na spółkę karę finansową (ok. 40 tys. dolarów) za ustalanie cen odsprzedaży na smartfony LG. Spółka kontrolowała, czy dystrybutorzy stosują się do rekomendowanych przez nią cen, stosując w tym celu specjalny algorytm cenowy.