Nowa regulacja skierowana jest w szczególności do takich podmiotów, jak platformy i wyszukiwarki internetowe i ma na celu ochronę mikro, małych i średnich przedsiębiorstw używających wspomnianych narzędzi do oferowania konsumentom swoich produktów lub usług. Komisja zakłada, że nowe przepisy pomogą stworzyć mniejszym przedsiębiorcom uczciwe, przejrzyste i przewidywalne otoczenie biznesowe. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do stosowania nowych przepisów od 12 lipca 2020 roku.
Czy nowe regulacje są potrzebne?
W chwili obecnej ponad milion przedsiębiorców na terenie Unii Europejskiej prowadzi swoją działalność za pośrednictwem internetu. Nawet 60 proc. zakupów konsumenckich on-line jest dokonywanych przez platformy i wyszukiwarki będące internetowymi podmiotami pośredniczącymi (np. Allegro, Google). Pośrednicy internetowi odgrywają bardzo istotną rolę przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, zwłaszcza tych mniejszych i słabszych ekonomicznie, a sukces takich firm zależy w znacznym stopniu od możliwości wykorzystania i sposobu działania platform internetowych.
Jak dotąd brak jest na terenie Unii Europejskiej jednolitych przepisów regulujących sposób działania platform internetowych wobec użytkowników biznesowych. W ocenie Komisji Europejskiej niekorzystnie odbija się to na pozycji mniejszych przedsiębiorców względem dużych pośredników. Wyniki przeprowadzonych przez KE konsultacji społecznych pokazują, że z punktu widzenia biznesowych użytkowników platform internetowych, potrzebne jest wprowadzenie przepisów narzucających platformom bardziej przejrzyste i sprawiedliwe zasady działania.
Jakie obowiązki w stosunku do platform internetowych wprowadza Rozporządzenie?
Najbardziej znacząca zmiana to nałożenie na pośredników internetowych, a zatem także na wyszukiwarki, obowiązku zamieszczania w regulaminach korzystania z ich usług jasnego i zrozumiałego opisu kryteriów wyświetlania wyników wyszukiwania w określonej kolejności (plasowania). Dostawcy wyszukiwarek zobowiązani będą określić w regulaminie prostym i przystępnym językiem główne parametry, które pojedynczo lub łącznie są najistotniejsze dla kolejności wyświetlania wyników. Możliwe będzie uzyskanie lepszego pozycjonowania w zamian za wynagrodzenie, ale w takim przypadku operator zobowiązany będzie zamieścić w regulaminie opis tych możliwości oraz określić wpływ takiego wynagrodzenia na plasowanie.
Oprócz wymogu sporządzenia regulaminów pośredników internetowych w sposób jasny i zrozumiały, muszą być one łatwo dostępne, w tym również przed zawarciem przez przedsiębiorcę umowy z platformą. Zgodnie z Rozporządzeniem, każda zmiana regulaminu powinna zostać zakomunikowana użytkownikom na trwałym nośniku informacji. Zasadniczo jakakolwiek zmiana regulaminu będzie mogła wejść w życie przed upływem okresu powiadomienia, nie krótszego niż 15 dni od przekazania informacji użytkownikowi.