Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zajmował się niedawno sprawą wydania zezwolenia na lokalizację nowego zjazdu publicznego z drogi wojewódzkiej. Z wnioskiem o takie zezwolenie wystąpił przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż wózków widłowych. Zarząd województwa odmówił.
W uzasadnieniu decyzji podano m.in., że zgodnie z przedłożoną mapą oraz stanem faktycznym w terenie wynika, że działka nr 1 wraz z działką nr 2 stanowią jedną posesję, która posiada dwa istniejące zjazdy z drogi gminnej. W związku z tym projektowany zjazd na teren działki inwestora stanowiłby kolejny sposób skomunikowania z drogą publiczną.
Zarząd województwa powołał się na §9 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zgodnie z tym przepisem, na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów, przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, w szczególności do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę.
Lustro niedostatecznie czyste
Jak zaznaczono, wykonanie zjazdu we wnioskowanym miejscu stworzy bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego i pieszego, a tym samym nie spełnia warunków rozporządzenia. Spowoduje także powstanie dodatkowych punktów kolizji, które są niepożądane w bezpośrednim obszarze oddziaływania skrzyżowania, gdzie kierujący pojazdami mają zachować szczególną ostrożność i skupić uwagę na ruchu odbywającym się na skrzyżowaniu. Co więcej, działka nie została pozbawiona dostępu do drogi publicznej, gdyż można ją skomunikować za pośrednictwem istniejącego zjazdu.
Odwołanie od niekorzystnej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego wniosła właścicielka firmy. Podniosła, że w uzasadnieniu wskazano posiadanie dwóch bram wyjazdowych. Kobieta przyznała, że bramy te istnieją, natomiast jak wyjaśniła, zabudowania uniemożliwiają dostanie się na niezagospodarowaną cześć posesji. Właścicielka firmy zwróciła też uwagę na fakt, że istniejący wyjazd jest niebezpieczny, ponieważ znajduje się bezpośrednio za łukiem drogi od strony ronda, a lustro ostrzegawcze niejednokrotnie jest niedostatecznie czyste, co utrudnia widoczność. Jak wyjaśniła, proponowany przez nią zjazd znajduje się w odległości 40 m od ulicy, gdzie zdecydowanie zwiększa się pole widoczności. Brama usytuowana zostanie 3 metry w głąb posesji, co znacznie zwiększy bezpieczeństwo wjazdu. Jak dodała, odmowa realizacji zjazdu zahamuje dynamiczny rozwój firmy, a tym samym ograniczy możliwość powstawania nowych miejsc pracy.