Bankructwo firmy wpływa na przebieg postępowania o zamówienie publiczne

Ogłoszenie upadłości dyskwalifikuje wykonawcę na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Publikacja: 19.08.2016 06:20

Foto: 123RF

Postępowanie w przetargu ograniczonym jest dwuetapowe. Pierwszy etap to ocena formalna. Wtedy zamawiający ocenia wszystkie dokumenty formalne, tj. bada podstawy wykluczenia wykonawcy bądź odrzucenia oferty wykonawcy. Na tym etapie wykonawca jest również poddawany szczegółowej weryfikacji pod kątem możliwości finansowych wykonania zamówienia. Zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 5 i nie większej niż 20.

W drugim etapie wykonawca składa ofertę, która zawiera propozycję ceny. Oba etapy mogą w praktyce być od siebie oddalone czasowo nawet o ponad pół roku. Co dzieje się w przypadku, gdy w tym okresie zostanie wszczęte postępowanie upadłościowe jednego z wykonawców? Czy możliwa jest ponowna kontrola dokumentów formalnych, czy ten etap został raz na zawsze zamknięty z chwilą zaproszenia wykonawców do składania ofert?

Przyczyny wykluczenia

Zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.) z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, w stosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono, z wyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłości zawarli układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje zaspokojenia wierzycieli przez likwidację majątku upadłego.

W związku z dyspozycją art. 24 ust. 1 pkt 2) ustawy p.z.p. ogłoszenie postępowania upadłościowego w stosunku do wykonawcy pociąga za sobą jego wykluczenie niezależnie od tego czy ogłoszono upadłość dłużnika z możliwością zawarcia układu, czy też upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika. Podkreślić należy, iż celem art. 24 ust. 1 pkt 2) ustawy p.z.p. w systemie zamówień publicznych jest ochrona interesu publicznego w związku z ogromnym ryzykiem powierzenia realizacji zamówienia publicznego wykonawcy, który stał się niewypłacalny i nie wykonuje swoich zobowiązań.

Przepis ten, ma eliminować wykonawców niewiarygodnych, niezdolnych do wykonania zamówienia. Uznanie, że nie ma podstaw do wykluczenia wykonawcy, który ogłosił upadłość po ocenie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a przed podpisaniem umowy, prowadziłoby do absurdu, bowiem oznaczałoby, że wykonawca, którego upadłość ogłoszono po wyborze oferty musi być uznany za wiarygodnego, a wykonawca, który pozostawał w upadłości już wcześniej, za niewiarygodnego. Ponadto, podpisanie umowy z wykonawcą w stanie upadłości byłoby sprzeczne z zasadami gospodarowania środkami publicznymi, albowiem powierzenie realizacji zamówienia wykonawcy, który jest w tej sytuacji niewypłacalny i niewiarygodny nie gwarantowałoby terminowej realizacji zadania.

Ciągła weryfikacja

Zgodnie z wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO 1275/12) – ogłoszenie upadłości dyskwalifikuje wykonawcę na każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Izba stwierdziła, że co do zasady, zamawiający prowadzący postępowanie zobowiązani są oceniać treść złożonych dokumentów na dzień składania wniosków lub ofert. Jednak ustawa p.z.p. w żadnym miejscu nie ustanawia zakazu weryfikacji wykonawców na późniejszym etapie postępowania w przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu.

Zasadność takiej weryfikacji wykonawcy pod kątem braku podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu z uwagi na przesłankę określoną w art. 24 ust. 1 pkt 2) ustawy p.z.p. potwierdzają podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych, jak zasada konkurencyjności, równego traktowania i przejrzystości postępowania, których zamawiający, jak również wszyscy uczestnicy postępowania, zobowiązani są przestrzegać na każdym etapie postępowania, i których naruszenie prowadzi do jego wadliwości.

Tym samym, jeżeli w momencie upływu terminu składania oferty spółka nie jest w upadłości, ale taki wniosek zostanie złożony przed podpisaniem umowy o zamówienie publiczne (czyli nawet już po wyborze oferty najkorzystniejszej) zamawiający musi wykluczyć wykonawcę z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jeżeli tylko powziął wiadomość o upadłości.

Również na podstawie art. 45 ust. 2 pkt a) i b) Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi z udziału w zamówieniu można wykluczyć każdego wykonawcę, który:

a) jest w stanie upadłości lub likwidacji, którego działalność jest objęta zarządem sądowym, zawarł umowę z wierzycielami, zawiesił działalność gospodarczą albo znajduje się w analogicznej sytuacji, wynikającej z podobnej procedury zgodnej z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi;

b) jest przedmiotem postępowania o ogłoszenie upadłości, o wydanie nakazu przymusowej likwidacji, o ustanowienie zarządu sądowego, postępowania układowego z  wierzycielami lub innego podobnego postępowania zgodnego z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi.

Przepisy dyrektywy, które w tym zakresie powinny być stosowane bezpośrednio, wyraźnie wskazują, iż w sytuacji, w której wykonawca jest w upadłości nie ma prawnej możliwości zawarcia z tym wykonawcą umowy o udzielenie zamówienia publicznego, ani też z konsorcjum, którego jest uczestnikiem, albowiem formalne warunki podmiotowe muszą zostać spełnione przez każdego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Należy pamiętać, iż w przetargu ograniczonym wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu są jawne od dnia poinformowania wykonawców przez zamawiającego o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający zobowiązany jest poinformować wykonawców o wynikach oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Jeśli taka informacja nie zostałaby wykonawcom przesłana, powinno to stanowić jeden z zarzutów w ewentualnym postępowaniu odwoławczym. Praktyka pokazuje, iż Krajowa Izba Odwoławcza stoi na stanowisku, iż w takim przypadku wykonawca powinien zadbać o to, aby taką informację otrzymać i dołożyć należytej staranności wysyłając do zamawiającego pismo z prośbą o przesłanie wyników oceny.

Termin na wniesienie odwołania

Należy przyjąć, że termin na wniesienie odwołania biegnie od daty dowiedzenia się o podstawie do wniesienia odwołania, to znaczy od momentu powzięcia wiadomości o okolicznościach stanowiących podstawę do wykluczenia wykonawcy, a tym samym i konsorcjum w skład którego wchodzi wykonawca, co do którego zachodzą przesłanki do wykluczenia. Termin należy liczyć zgodnie z art. 182 ust.3 ustawy p.z.p. (KIO 1150/15).

Anna Tomaka – Wójcik, radca prawny

Postępowanie w przetargu ograniczonym jest dwuetapowe. Pierwszy etap to ocena formalna. Wtedy zamawiający ocenia wszystkie dokumenty formalne, tj. bada podstawy wykluczenia wykonawcy bądź odrzucenia oferty wykonawcy. Na tym etapie wykonawca jest również poddawany szczegółowej weryfikacji pod kątem możliwości finansowych wykonania zamówienia. Zamawiający zaprasza do składania ofert wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 5 i nie większej niż 20.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona