Symetria UX istnieje od 1998 r. Internet był wtedy w powijakach i chyba niewiele osób w Polsce słyszało o czymś takim, jak user experience (UX), co najczęściej tłumaczone jest na polski jako doświadczenie użytkownika. Czy po ponad 20 latach jesteśmy już w innym miejscu?
WOJCIECH CHOJNACKI: Nieporównywalnie zmieniły się zakres i znaczenie, jakie mają dla biznesu jakość i wygoda usług cyfrowych z perspektywy klienta. 20 lat temu dla wielu firm to był wycinek działalności i raczej pewna ciekawostka. U większości menedżerów produktów z tamtych lat, zobaczenie jak duże problemy mają prawdziwi użytkownicy podczas korzystania z ich usług wywoływało dosłowne opadnięcie szczęki. Produkty budowało się tak, by działały, odpowiadały na „wymagania” twórców i im się podobały – tak pracowały zarówno raczkujące startupy jak i wiodące firmy. Dziś, dla większości organizacji, kanały cyfrowe to podstawa relacji z klientami i pracownikami, a dobre doświadczenie odbiorcy jest jednym z niewielu prawdziwych i trudnych do skopiowania wyróżników marki. Menedżerów nie trzeba już przekonywać, że doświadczenie użytkownika (UX) to budowa zarazem lojalności klientów jak i motywacji pracowników. Wyzwaniem natomiast okazuje się sprawienie by podejście zorientowane na klienta było stosowane poprawnie i efektywnie.