Po Norwegii, Rosji, Ukrainie, Algierii, Egipcie oraz RPA, Indonezji, Korei Południowej, Singapurze i jeszcze kilku innych krajach we wrześniu przyjdzie pora na Chińską Republikę Ludową, Stany Zjednoczone Ameryki Północnej oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. To do tych krajów poprowadzą mikro, małych i średnich przedsiębiorców Polskie Mosty Technologiczne – program realizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu ze środków działania 3.3 „Wsparcie promocji oraz internacjonalizacji innowacyjnych przedsiębiorstw" (program „Inteligentny rozwój").
Czytaj także: Inwestycje firm z unijnym dofinansowaniem
Doradztwo i kasa
O pomoc, która ma zarówno charakter doradczy (bezgotówkowy), jak i finansowy, mają prawo aplikować mikro, małe oraz średnie przedsiębiorstwa wyróżniające się ciekawym (innowacyjnym) produktem, mającym szansę na międzynarodowy sukces. Wsparcie, z jakiego mogą skorzystać firmy, jest dwuetapowe. Pierwsza jego część jest realizowana w kraju i wiąże się ze świadczeniem usług doradczych i konsultacyjnych. Ta część jest realizowana w formie maksymalnie trzydniowych warsztatów i dalszych konsultacji z ekspertami (krajowymi i/lub zagranicznymi), które wieńczą przygotowanie (wspólnie z ekspertem) strategii ekspansji (w trakcie tego etapu firmie przysługuje do 40 godzin konsultacji). Etap krajowy realizowany jest w oparciu o zapewnione przez PAIH usługi eksperckie (w tym zapewnienie pełnej obsługi logistycznej m.in. w postaci wyżywienia i noclegów) i stanowi dla przedsiębiorcy wsparcie o charakterze bezgotówkowym, nieprzekraczające wartości 70 tys. zł w ramach jednego grantu.
Etap drugi jest etapem zagranicznym. W jego trakcie, gotówkowe wsparcie wolno przeznaczyć na zakup usług doradczych związanych z wdrażaniem przygotowanej strategii ekspansji oraz na działania promocyjne (do 10 proc. wydatków), a także udział w konkretnych targach, wystawach, na których to przedsiębiorca będzie prezentował swoją ofertę (do 30 proc. wydatków). Etap zagraniczny może obejmować maksymalnie miesięczny pobyt dwuosobowego zespołu firmy w wybranym kraju. Celem tego etapu będzie weryfikacja stworzonej strategii ekspansji na rynku docelowym, przy organizacyjnym i merytorycznym wsparciu ze strony pracowników centrali PAIH i lokalnego ZBH – zagraniczne biuro handlowe (m.in. zapewnienie miejsca do pracy, pomoc w umówieniu sesji prezentacyjnych dla partnerów biznesowych oraz spotkań typu B2B i B2C).