O czym warto pamiętać przed założeniem firmy

Marzeniem wielu ludzi jest stworzenie własnego, dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Badania przeprowadzone w 2017 r. przez agencję badawczą PBS wykazały, że aż 39 proc. przepytanych osób poniżej 25 roku życia preferuje założenie lub zamierza założyć własną firmę, tym samym definitywnie porzucając pracę na etacie. Jest wiele spraw, które trzeba przemyśleć przed podjęciem takiej decyzji. O czym powinno się pamiętać przed otwarciem własnego interesu?

Aktualizacja: 04.08.2018 19:31 Publikacja: 04.08.2018 06:45

O czym warto pamiętać przed założeniem firmy

Foto: AdobeStock

1. Interesujący i przyciągający uwagę pomysł

Badania dowodzą, że w 2016 r. łącznie powstało prawie 350 tys. nowych firm. Tylko w trzech pierwszych miesiącach 2017 r. było ich już 84,6 tys. (w tym spółki i działalności jednoosobowe). Z tych statystyk można wyciągnąć wniosek – aby osiągnąć sukces, trzeba mieć mieć ogromną siłę przebicia na tle innych przedsiębiorców, a zagwarantować to może niezwykle dobrze dopracowany i przemyślany pomysł na biznes. Trzeba również pamiętać o zrobieniu wnikliwego researchu wśród potencjalnej konkurencji. Zachęcam do zadania sobie pytań: czego nie mają inni, a co moglibyśmy mieć my? W jaki sposób moje produkty lub proponowane usługi będą bardziej interesujące dla potencjalnego klienta?

Czytaj także: Firma bez składek ZUS od kwietnia

2. Obowiązkowa znajomość prawa i ważnych procedur

„Bądźmy niewolnikami prawa, abyśmy mogli być wolni" – te słynne słowa Cycerona nie zmieniły swojego znaczenia przez ponad 2 tys. lat. Jeśli decydujesz się na założenie własnej firmy, żadne zapisy prawne oraz procedury nie powinny być ci straszne. Wszystkie umowy i dokumenty – czy to umowy bankowe, czy z dostawcami – należy czytać od deski do deski z ogromnym skupieniem i dokładnie je analizować. To tutaj czyha wiele pułapek. Wraz z rozrastaniem się firmy warto też znaleźć własnego prawnika lub firmę doradczą, która pomoże w interpretowaniu przepisów oraz prowadzeniu rozliczeń finansowych.

3. Kapitał finansowy

Jak podaje Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, do 28 lutego 2018 r. opublikowano już 4337 ogłoszeń związanych z toczącymi się postępowaniami upadłościowymi. 104 dotyczyły upadłości firm, zaś 69 rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych, czyli działań, które mają na celu m.in. wyciągnięcie firmy z dołka finansowego. Podczas zakładania własnego biznesu trzeba przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość i rezolutnie operować dostępnymi środkami. Nie powinno się też otwierać firmy bez wcześniejszego zgromadzenia odpowiedniego kapitału finansowego, który zapewniłby jej stabilność co najmniej przez kilka pierwszych miesięcy funkcjonowania. Pamiętaj, że kapitału nie wystarczy mieć – trzeba nim odpowiednio zarządzać, w czym pomocna będzie zewnętrzna firma lub ekspert wewnątrz organizacji.

4. Plan rozwoju i promowania biznesu

Żyjemy w czasach, w których możesz mieć najlepszy produkt lub usługę na rynku, jednak bez odpowiedniego planu rozwoju i działań marketingowych daleko nie zajdziesz. Dlatego warto zadbać o promocję swojej firmy. Obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji są social media, m.in. Facebook lub LinkedIN. Oferują one wachlarz usług promocyjnych – bezpłatnych (np. prowadzenie fanpage'a) i płatnych (np. posty sponsorowane, reklamy). Z doświadczenia wiem, że po zebraniu odpowiednich środków, warto też inwestować w specjalistów, którzy profesjonalnie zajmą się budowaniem świadomości i rozpoznawalności twojej marki. Nie zapomnij jednak o spotkaniach na żywo i kontakcie z ludźmi – w niektórych branżach to podstawa.

5. Dbanie o morale pracowników

Znany amerykański przedsiębiorca i filantrop John D. Rockefeller powiedział kiedyś, że znalezienie i zatrzymanie najlepszych pracowników jest jedną z najbardziej wartościowych zdolności. Wielu pracodawcom wydaje się, że stabilne zarobki oraz gwarancja posiadanego stanowiska wystarczą, aby zatrudniona osoba została z nimi na zawsze. Nic bardziej mylnego! Każdemu pracownikowi potrzebna jest odpowiednia motywacja i zapewnienie możliwości dalszego rozwoju, np. w postaci dodatkowych szkoleń, uczestniczenia w ciekawych konferencjach i targach oraz awansu, gdy pracobiorca zdobędzie już wymagane doświadczenie i kwalifikacje na dane stanowisko. Liczy się także docenianie wykonanej pracy – dobre słowo i pochwała od przełożonego to bardzo ważne elementy budowania dobrego samopoczucia pracownika w miejscu pracy. Kolejną rzeczą, której nie może zabraknąć w żadnej firmie, to imprezy integracyjne. Organizowanie takich spotkań raz na jakiś czas pokazuje, że pracodawcy zależy na dobrej atmosferze i zjednoczeniu całego zespołu. Dobrze jest zastanowić się też nad odpowiednim systemem premiowania.

Czytaj także: Zasiłek macierzyński a zakładanie firmy

6. Umiejętność organizacji czasu pracy

Zarządzanie czasem zarówno swoim, jak i innych pracowników to nie lada wyzwanie. Pamiętajmy, że nie każdy z nas posiada wrodzoną umiejętność organizacji czasu. Nie powinniśmy się jednak zniechęcać – jest to cecha, którą zdecydowanie da się wypracować! Przed pracodawcą zawsze stoi trudne zadanie – to do jego obowiązków należy m.in. zarządzanie całą firmą oraz projektami. Warto wspierać się dzisiejszymi możliwościami technologicznymi, które wykonają za nas choć część pracy, np. automatyzacją mailingów lub procesów sprzedażowych. Dobrym pomysłem jest robienie cotygodniowych spotkań z całym zespołem, podczas których można ustalić plan działania na kolejne dni.

7. Logika oszczędzania

Każdy niewydany pieniądz, to pieniądz zarobiony – to maksyma przyświecająca mi przez lata pracy w biznesie. Rozsądne zarządzanie wydatkami może być kluczem do sukcesu, zwłaszcza na początku działalności, kiedy potknięcie może skutkować nie mniejszymi przychodami, a niepowodzeniem całego przedsięwzięcia. Dobrym nawykiem, który powinien w sobie wyrobić każdy, jest negocjowanie wszystkich otrzymanych ofert. Dzięki temu będziemy w stanie wygenerować oszczędności na każdym polu – czy to dzięki korzystniejszej umowie z partnerem, niższych kosztach logistycznych, biurowych czy zaopatrzeniowych.

8. Ego schowane do kieszeni

Nie pozwól, aby decyzje podejmowało za ciebie twoje ego. Do rozkręcenia poważnego, dobrze prosperującego, wpasowującego się w rynkowe potrzeby biznesu niezbędne jest podejście realistyczne. Aby zyskać równowagę pomiędzy rzeczywistością a ambicjami, radzę robić dwie rzeczy. Po pierwsze – zawsze zasięgać trzech różnych opinii. Nie muszą to być biznesowe autorytety w danej branży. Również cenne będzie zdanie zaufanych przyjaciół. Po drugie – podziel swoje plany na pół i weź z nich 50 procent. Lepiej dobrze wykonać połowę, niż polec przy całości.

Autor jest prezesem Pegasus Solutions oraz Inventage

1. Interesujący i przyciągający uwagę pomysł

Badania dowodzą, że w 2016 r. łącznie powstało prawie 350 tys. nowych firm. Tylko w trzech pierwszych miesiącach 2017 r. było ich już 84,6 tys. (w tym spółki i działalności jednoosobowe). Z tych statystyk można wyciągnąć wniosek – aby osiągnąć sukces, trzeba mieć mieć ogromną siłę przebicia na tle innych przedsiębiorców, a zagwarantować to może niezwykle dobrze dopracowany i przemyślany pomysł na biznes. Trzeba również pamiętać o zrobieniu wnikliwego researchu wśród potencjalnej konkurencji. Zachęcam do zadania sobie pytań: czego nie mają inni, a co moglibyśmy mieć my? W jaki sposób moje produkty lub proponowane usługi będą bardziej interesujące dla potencjalnego klienta?

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów