Nowy porządek prawny4 czerwca 2016 r. weszła w życie ustawa z 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa o funduszach). Podstawowym celem dokonanej nowelizacji jest implementowanie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010. Warto dodać, że większość regulacji powinna zostać implementowana do polskiego porządku prawnego już w 2013 roku.
Nowe regulacje
W przypadku gdy dany podmiot pozyskuje kapitał od wielu inwestorów w celu inwestowania go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, z perspektywą korzyści dla tych inwestorów, a jednocześnie nie jest się jednym z podmiotów wyłączonych w ustawie o funduszach (m.in. funduszem emerytalnym lub zakładem ubezpieczeń,) to nowe regulacje odnoszą się co do zasady do działalności prowadzonej w formie Funduszu Venture Capital i Private Equity. Zmiany w dotychczas obowiązujących przepisach są bardzo istotne, bowiem do tej pory spółka, która gromadziła środki inwestorów, a następnie inwestowała je w wybrane przez siebie rodzaje aktywów, funkcjonować mogła na zasadach ogólnych i nie podlegała jakimkolwiek formom nadzoru ze strony Komisji Nadzoru Finansowego. Jest to zatem duża zmiana, w szczególności dla rynku Funduszy typu Venture Capital i Private Equity, organizowanych często właśnie w formie zwykłych spółek prawa handlowego.
Jaki zakres zmian
Materia ustawy o funduszach jest dość obszerna, dlatego piszemy o najistotniejszych zmianach, oraz takich, które przede wszystkim wpływają na funkcjonowanie w obrocie gospodarczym Funduszy Venture Capital i Private Equity. Nowe przepisy ustawy o funduszach wprowadzają istotną zmianę bowiem obecnie podejmowanie i prowadzenie działalności przez Fundusze Venture Capital i Private Equity może następować co do zasady jedynie w ściśle określonych przez prawo formach i wymaga (w zależności od skali działalności) uzyskania bądź to zezwolenia KNF, bądź wpisu do prowadzonego przez KNF rejestru zarządzających alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi.Alternatywne fundusze inwestycyjneUstawa o funduszach wprowadza do polskiego porządku prawnego (w ślad za prawem wspólnotowym) instytucję alternatywnych funduszy inwestycyjnych (dalej: AFI). Alternatywnym Funduszem Inwestycyjnym w rozumieniu ustawy o funduszach jest instytucja wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem inwestycyjnym otwartym. Ustawa o funduszach literalnie stanowi, że wśród form prawnych regulowanych przez nią AFI stanowią: specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte (dalej: SFIO), fundusze inwestycyjne zamknięte (dalej: FIZ) oraz alternatywne spółki inwestycyjne. Obok tych dwóch kategorii AFI, szczególnym nowym rodzajem AFI, nieznanym dotąd polskim regulacjom, są fundusze prowadzące działalność w formie spółek, czyli alternatywne spółki inwestycyjne (dalej: ASI). Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji ASI stanowi bardzo dużą zmianę na rynku funkcjonujących Funduszy Venture Capital i Private Equity, organizowanych często w formie zwykłych spółek prawa handlowego, ponieważ dotychczas spółka, która gromadziła środki inwestorów, a następnie inwestowała je w wybrane przez siebie rodzaje aktywów, funkcjonować mogła na zasadach ogólnych i nie musiała podlegać jakimkolwiek formom nadzoru ze strony KNF. Ratio, które przyświecało ustawodawcy w procesie wyodrębnienia AFI spośród wszystkich instytucji i objęcia zakresem tego pojęcia SFIO i FIZ jest fakt, że podmioty te, przez wzgląd na ich zamknięty lub częściowo zamknięty charakter, stanowią większe ryzyko inwestycyjne dla potencjalnych uczestników i wymagają zaostrzonego nadzoru. Alternatywna Spółka Inwestycyjna. W zakres AFI, jak wskazano wchodzą także alternatywne spółki inwestycyjne, których wyłącznym celem działalności jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu dokonywania inwestycji zgodnie z przyjętą polityką inwestycyjną. ASI może prowadzić działalność w formie spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej lub spółki europejskiej) lub w formie spółki osobowej (spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej). W przypadku zaś ASI prowadzącej działalność w formie spółki osobowej jej jedynym komplementariuszem musi być spółka kapitałowa, w tym spółka europejska. Z kolei inwestorem w ASI jest podmiot, który posiada prawa uczestnictwa w ASI, to jest odpowiednio udział w spółce lub akcję, zaś przez udział w spółce w przypadku spółki komandytowej oraz spółki komandytowo-akcyjnej rozumie się ogół praw i obowiązków wspólnika w ASI.
Kto zarządza
Zarządzaniem ASI zgodnie z ustawą o funduszach ma się zajmować tzw. zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną, który może być podmiotem zewnętrznym w stosunku do ASI lub wewnętrznym – wewnętrznie zarządzającym ASI jest sama spółka będąca ASI. Z uwagi zatem na to, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną (dalej: ZASI) to:
- w przypadku ASI będącego spółką kapitałową lub spółką europejską – ZASI to spółka kapitałowa będąca alternatywną spółką inwestycyjną, prowadząca działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI (zarządza wyłącznie jedną spółką będącą ASI),