Termin złożenie wniosku dla posiadaczy odpadów

Zgodnie z art. 14 ustawy z 20 lipca 2018 roku o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa) posiadacz odpadów, który przed dniem wejścia jej w życie uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów, na ich przetwarzanie, na ich zbieranie i przetwarzanie albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów jest obowiązany, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a zatem do 5 września 2019 r., złożyć wniosek o zmianę posiadanej decyzji.

Publikacja: 02.08.2019 06:20

Termin złożenie wniosku dla posiadaczy odpadów

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek

Powinien on wskazać we wniosku szereg informacji, w tym dotyczących proponowanej formy i wysokości zabezpieczeń.

Do wniosku posiadacz odpadów dołącza między innymi oświadczenie, że w stosunku do posiadacza odpadów będącego osobą:

- fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,

- prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, nie wydano, na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 roku o odpadach, ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach.

Czytaj także: Zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów

Kiedy wygasa

Oświadczenia te składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Jeżeli posiadacz odpadów nie złoży wniosku spełniającego wymagania i we właściwym w terminie, zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w zakresie określenia wymagań dotyczących zbierania lub przetwarzania odpadów, wygasa.

Uznać należy, że warunek w postaci niewymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach jest drakoński i nieproporcjonalny, skoro kara pieniężna, o której mowa w art. 194 ustawy o odpadach, mogła być wymierzona wiele lat temu, w niskiej wysokości, za stosunkowo niewiele naruszenie, niezagrażające środowisku. Można mieć wątpliwości, czy taki warunek jest do pogodzenia z zasadami demokratycznego państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej, tym bardziej, że stawia on w uprzywilejowanej pozycji posiadacza odpadów, który został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku, a zatem o znacznym ciężarze gatunkowym, ale korzystającego na podstawie instytucji zatarcia skazania z fikcji niekaralności.

Warunek ten jest przede wszystkim niejasny. Jakie bowiem oświadczenie ma złożyć posiadacz odpadów, jeżeli wprawdzie administracyjna kara pieniężna została wymierzona, ale nie decyzją ostateczną, albowiem na skutek odwołania decyzja o nałożeniu kary pieniężnej została uchylona.

Innym przykładem niejasności jest sytuacja, w której wprawdzie administracyjna kara pieniężna została nałożona decyzją ostateczną, ale na skutek wyroku sądu administracyjnego została uchylona.

Są trudności

Wydaje się, że wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej nieostateczną decyzją administracyjną albo wprawdzie ostateczną, ale która następnie została uchylona wyrokiem sądu administracyjnego, nie powinna skutkować uznaniem, że posiadacz odpadów nie złożył wymaganego wniosku we właściwym terminie, skutkującym wygaśnięciem zezwolenia lub pozwolenia w zakresie wskazanym w ustawie. Ustawa przewiduje jednak, że wygaśnięcie zezwolenia czy pozwolenia wynika z mocy prawa, co ma tę negatywną konsekwencję, że dopiero w ramach ewentualnego postępowania administracyjnego lub sądowo - administracyjnego przykładowo w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia będzie można przesądzić, czy zezwolenie wygasło na skutek niezłożenia wniosku spełniającego wymagania ustawy.

Wątpliwe byłoby natomiast ustalanie kwestii wygaśnięcia lub niewygaśnięcia zezwolenia na skutek postępowania administracyjnego o wydawanie zaświadczeń o dysponowaniu zezwoleniem. Jak bowiem wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 marca 2019 roku w sprawie I OSK 1223/17, zaświadczenie jest aktem wiedzy, a nie woli organu i nie ma charakteru prawotwórczego, nie rozstrzyga żadnej sprawy, nie tworzy nowej sytuacji prawnej, ani też nie kształtuje bezpośrednio stosunku prawnego. Nie jest dopuszczalne dokonywanie, w trybie dotyczącym wydawania zaświadczeń, jakichkolwiek ustaleń faktycznych i ocen prawnych niewynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu. Wydawanie zaświadczeń co do zasady jest oparte na danych posiadanych przez organ.

Wydaje się, że wskazane w ustawie przesłanki wygaśnięcia pozwolenia lub zezwolenia stanowią zbyt surowe następstwa uchybień, jakie mogą dotyczyć posiadaczy odpadów.

Autor jest adwokatem, wspólnikiem Kancelarii Małecki Pluta Dorywalski i Wspólnicy sp.k.

Powinien on wskazać we wniosku szereg informacji, w tym dotyczących proponowanej formy i wysokości zabezpieczeń.

Do wniosku posiadacz odpadów dołącza między innymi oświadczenie, że w stosunku do posiadacza odpadów będącego osobą:

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona