Zamówienia publiczne: wykonawca udowadnia, że informacje są tajemnicą

Rozmowa: Janusz Dolecki, były wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych

Aktualizacja: 28.07.2015 08:03 Publikacja: 28.07.2015 02:00

Zamówienia publiczne: wykonawca udowadnia, że informacje są tajemnicą

Rz: Kiedy zamawiający powinien uwzględnić zastrzeżenie wykonawcy, że część danych zawartych w ofercie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

Janusz Dolecki: Po ostatniej nowelizacji prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 19 października 2014 r., zamawiający powinni mieć z tym mniej problemów. Po pierwsze, przepisy prawa zamówień publicznych (PZP) w art. 8 ust. 3 odsyłają do przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która definiuje pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z jej art. 11 ust. 4 są to informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, w stosunku do których wykonawca podjął stosowne działania, aby zachować je w poufności. Po drugie – dokonując takiego zastrzeżenia wykonawca zobowiązany jest wykazać zamawiającemu, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Przy czym dla wykazania zachowania w poufności określonych informacji nie wystarczy, że w danej firmie zostały one objęte zwykłą tajemnicą służbową. Muszą być dostępne wyłącznie ścisłemu gronu osób.

Wprowadzenie w przepisie art. 8 ust. 3 ustawy PZP koniunkcji – zastrzeżenie plus wykazanie zasadności zastrzeżenia – stanowi dodatkowe ułatwienie dla zamawiających. To przedsiębiorca musi od razu, wnosząc o zastrzeżenie w stosunku do określonych informacji, udowodnić, że stanowią one tajemnicę. Wcześniej często konieczne było zwracanie się do firmy z prośbą o złożenie wyjaśnień. Dziś sytuacja jest prostsza – nie ma wystarczającego uzasadnienia, nie ma zastrzeżenia tajemnicy.

W jakich sytuacjach zamawiający może zakwestionować zastrzeżenie tajemnicy?

Gdy nie jest spełniona jedna z tych dwóch przesłanek, które wskazałem wcześniej. Trudno zazwyczaj kwestionować fakt, że dane stanowią istotną wartość dla wykonawcy, ponieważ zastrzegane w ofercie informacje zazwyczaj dotyczą danych finansowych, kadrowych, technologicznych, kosztowych . Mogą więc stanowić istotną wartość dla przedsiębiorcy. Sytuacja jest bardziej klarowna, jeśli dane te zostały już ujawnione – np. pojawiają się na stronie internetowej lub w materiałach udostępnianych przez producenta. Często zwracają na to uwagę inni wykonawcy biorący udział w przetargu.

Zamawiający powinien wziąć takie sygnały pod uwagę?

Jeśli są uzasadnione – jak najbardziej. Kwestia ta nie musi stać się od razu przedmiotem rozstrzygania Krajowej Izby Odwoławczej. Swoje zdanie dotyczące zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa może zmienić sam wykonawca, jeśli zamawiający zwróci się do wykonawcy z uzasadnionymi wątpliwościami lub dowodami.

Czy wykonawcy często powołują się na tajemnicę przedsiębiorstwa?

Moim zdaniem zbyt często. Utrudnia to działanie konkurentom. Wykazanie, że oferowana przez konkurenta cena jest rażąco niska, jest przez to niezwykle utrudnione, wręcz niemożliwe. Nie sposób bowiem tego zrobić bez zapoznania się ze szczegółową kalkulacją. W jej skład często wchodzą dane dotyczące wynagrodzeń, kosztów produkcji, kosztów zakupu itp., które bywają zastrzegane właśnie jako tajemnice przedsiębiorstwa. Jednocześnie często konieczność zastrzeżenia takich danych wynika z umów wiążących wykonawcę z innymi firmami – np. dostawcami. Z takim argumentem trudno polemizować. Zdarza się jednak, że jako tajemnicę zastrzega się np. koncepcję jakiejś budowy, ze względu na to, że ma charakter autorski. Moim zdaniem jest to pewna przesada, każda koncepcja ma bowiem niepowtarzalny charakter.

—Rozmawiała Katarzyna Borowska

Rz: Kiedy zamawiający powinien uwzględnić zastrzeżenie wykonawcy, że część danych zawartych w ofercie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

Janusz Dolecki: Po ostatniej nowelizacji prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 19 października 2014 r., zamawiający powinni mieć z tym mniej problemów. Po pierwsze, przepisy prawa zamówień publicznych (PZP) w art. 8 ust. 3 odsyłają do przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która definiuje pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z jej art. 11 ust. 4 są to informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, w stosunku do których wykonawca podjął stosowne działania, aby zachować je w poufności. Po drugie – dokonując takiego zastrzeżenia wykonawca zobowiązany jest wykazać zamawiającemu, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Przy czym dla wykazania zachowania w poufności określonych informacji nie wystarczy, że w danej firmie zostały one objęte zwykłą tajemnicą służbową. Muszą być dostępne wyłącznie ścisłemu gronu osób.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara