Wykorzystując gotowe reguły handlowe w zakresie warunków dostawy towarów, kontrahenci mają szeroki wachlarz możliwości podzielenia się w tym zakresie tzw. gestią transportową i ubezpieczeniową. Ta pierwsza oznacza prawo i obowiązek zorganizowania przewozu ładunku do wyznaczonego miejsca docelowego. To znaczy, że strona, która tę gestię posiada musi wynająć odpowiedniego przewoźnika, ustalić z nim warunki przewozu, dostarczyć mu towar, wreszcie pokryć koszty załadunku (przeładunku – jeżeli byłby konieczny) i transportu do uzgodnionego z kontrahentem miejsca. Za obowiązkami idą uprawnienia. To ta strona decyduje bowiem, z jakiego przewoźnika skorzystać i jaką drogę przewozu wybrać (jeżeli oczywiście istnieje w tym zakresie możliwość wyboru, biorąc pod uwagę rodzaj ładunku i miejsce dostawy).
Czytaj także: Podwożenie pasażerów z aplikacją to działalność gospodarcza - wyrok WSA
Z kolei gestia ubezpieczeniowa wiąże się z tym, która strona jest obciążona z tytułu kradzieży, uszkodzenia lub innego nieszczęśliwego zdarzenia, skutkującego utratą lub zmniejszeniem wartości ładunku. Ta strona, która to ryzyko ponosi, powinna zadbać o ubezpieczenie ładunku (wykupienie ubezpieczania cargo), stąd nazywana jest gestią ubezpieczeniową. Oczywiście wykupienie takiego ubezpieczenia nie jest z reguły obowiązkowe, ale z oczywistych względów zalecane.
Wszystkie ważne kwestie związane z podziałem obowiązków transportowych i ubezpieczeniowych strony mogą samodzielnie rozstrzygnąć w kontrakcie. Dużo wygodniej jest jednak wykorzystać gotowe zbiory reguł (zwyczajów/uzansów), w tym przede wszystkim odwołać się do reguł Incoterms 2010 (a zapewne już wkrótce 2020). W poprzednim artykule (odsyłamy Czytelników do zeszłotygodniowego wydania) scharakteryzowane zostały dwie pierwsze formuły tego zbioru, tj. EXW oraz FCA. W tym miejscu opisane zostaną reguły CPT, CIP, DAT, DAP oraz DDP.
Pierwszy przewoźnik
O ile w formułach EXW oraz FCA gestię transportową i ubezpieczeniową w całości posiada kupujący (importer), tak w wymienionych powyżej, gestia transportowa przechodzi na sprzedającego, natomiast gestia ubezpieczeniowa jest zróżnicowana. Zaczynając zatem od formuły CPT, należy zauważyć, że w jej przypadku obowiązkiem sprzedającego (eksportera) jest: