Likwidacja firmy - skutki dla PIT i VAT

Rozmowa | Konrad Filip Turzyński, doradca podatkowy, partner w kancelarii KNDP Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy

Publikacja: 23.07.2015 06:50

Likwidacja firmy - skutki dla PIT i VAT

Foto: www.sxc.hu

Rz: Czy likwidacja jednoosobowej firmy pociąga za sobą jakieś obowiązki podatkowe?

Likwidacja prowadzonej działalności gospodarczej nie powinna nieść za sobą negatywnych skutków w PIT. Sytuacja ta nie spowoduje więc w szczególności natychmiastowego obowiązku zapłaty dodatkowego podatku dochodowego. Nie znaczy to, że nie będzie się wiązać z obowiązkami ewidencyjnymi. Zakończenie prowadzenia działalności oznacza konieczność sporządzenia wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej, którego dane określa szczegółowo ustawa o PIT. W największym skrócie można powiedzieć, że jest to wykaz składników majątku wraz z cenami ich zakupu obejmujący także – w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – informację o amortyzacji. Jeśli jednak przedsiębiorca sprzeda składniki majątkowe pozostałe na dzień likwidacji działalności przed upływem sześciu lat od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu likwidacji, to od ich sprzedaży zapłaci podatek dochodowy, tak jakby prowadził nadal działalność gospodarczą.

A jak będzie w przypadku VAT?

Tu sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej. W odczuciu większości podatników likwidacja firmy nie będzie neutralna, gdyż może się wiązać z koniecznością zwro- tu części podatku uprzednio odliczonego w związku z za- kupem środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej oraz koniecznością opodatkowania wartości pozostałych towarów. Pamiętajmy jednak, że przepis ten ma właśnie na celu zapewnienie neutralności VAT – odliczenie przysługuje bowiem podatnikowi tylko w zakresie związanym z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Takich czynności po zakończeniu działalności już nie będzie. W największym uproszczeniu można więc przyjąć, że likwidacja działalności jest równoznaczna z dostawą na własną rzecz wszystkich posiadanych składników majątku, od których odliczono VAT. Również w tym przypadku podatnik nie uniknie obowiązków ewidencyjnych – ustawa o VAT nakazuje sporządzenie m.in. spisu z natury, z którego informacje należy przekazać do urzędu wraz z deklaracją. Trzeba również zawiadomić naczelnika urzędu o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

Kiedy lepiej poczekać z likwidacją?

Biorąc pod uwagę obowiązki ewidencyjne, a także konieczność opodatkowania VAT pozostałych na dzień likwidacji składników majątku, w wielu przypadkach okaże się, że lepiej wyprzedać cały majątek, niż opodatkować jego wartość na moment likwidacji. Jeśli działalność może i chce kontynuować inny członek rodziny, poważnie rozważyłbym darowiznę całego przedsiębiorstwa na jego rzecz lub utworzenie z nim spółki, która będzie kontynuować działalność. Pozwoli to uniknąć wielu wskazanych obowiązków.

Co z majątkiem firmowym pozostałym z działalności? Czy można np. podarować auto czy telefon lub przejąć je do majątku prywatnego bez konsekwencji?

Sprzedaż takiego majątku będzie w podatku dochodowym traktowana przez sześć lat tak, jakby następowała w prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak w VAT taka dostawa nie będzie już opodatkowana w związku z objęciem jej podatkiem na moment likwidacji. Bez konsekwencji podatkowych dla darczyńcy jest darowizna takich składników majątku. Wynika to z faktu zaspokojenia fiskusa już w momencie likwidacji. Trzeba jednak pamiętać, aby przypomnieć obdarowanemu o zgłoszeniu otrzymania darowizny do urzędu skarbowego.

—rozmawiała Aleksandra Tarka

Rz: Czy likwidacja jednoosobowej firmy pociąga za sobą jakieś obowiązki podatkowe?

Likwidacja prowadzonej działalności gospodarczej nie powinna nieść za sobą negatywnych skutków w PIT. Sytuacja ta nie spowoduje więc w szczególności natychmiastowego obowiązku zapłaty dodatkowego podatku dochodowego. Nie znaczy to, że nie będzie się wiązać z obowiązkami ewidencyjnymi. Zakończenie prowadzenia działalności oznacza konieczność sporządzenia wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej, którego dane określa szczegółowo ustawa o PIT. W największym skrócie można powiedzieć, że jest to wykaz składników majątku wraz z cenami ich zakupu obejmujący także – w przypadku środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – informację o amortyzacji. Jeśli jednak przedsiębiorca sprzeda składniki majątkowe pozostałe na dzień likwidacji działalności przed upływem sześciu lat od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu likwidacji, to od ich sprzedaży zapłaci podatek dochodowy, tak jakby prowadził nadal działalność gospodarczą.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe