Savoir-vivr'e to zwrot pochodzący z języka francuskiego, który oznacza znajomość obyczajów oraz umiejętność postępowania w sytuacjach towarzyskich. Savoir-etre dotyczy odpowiedniego sposobu bycia, a savoir-faire wiedzy praktycznej. Biznesowy bon ton obowiązuje zarówno podczas formalnych spotkań biznesowych, jak i nieformalnych sytuacji towarzyskich. Znajomość dobrych manier ułatwia kontakty z przedstawicielami różnych narodowości. Etykieta dotyczy nie tylko kwestii uprzejmości, kolejności przedstawiania się i powitania, ale również stroju, języka i postępowania. W biznesie – jak i w życiu – kluczowy jest wizerunek oraz pierwsze wrażenie, które może zależeć od sposobu zachowania przy pierwszym kontakcie.
A oto dwanaście rad, jak poruszać się w biznesowym świecie, przestrzegać zasad bon tonu i uniknąć faux pas.
1. Punktualność
Zgodnie ze starym przysłowiem „punktualność jest grzecznością królów", dla reszty zaś jest obowiązkiem. Świadczy o szacunku dla cudzego czasu. Warto przybyć na miejsce 5–10 minut przed planowanym rozpoczęciem spotkania, aby zaaklimatyzować się w otoczeniu – szczególnie, gdy jest nowe dla przedsiębiorcy. Jeśli przyjście przed czasem jest niemożliwe, należy przyjść na czas. Niestety, w świecie biznesu zdarzają się różne niespodziewane sytuacje, które mogą rzutować na powstanie opóźnienia. Oczywiście lekkie spóźnienie jest dopuszczalne, ale pod warunkiem, że nawet to 5-minutowe jest poprzedzone telefonem od asystentki. Bez tego spóźnienie odebrane zostanie jako oznaka ignorancji i lekceważenia.
2. Słuchanie drugiej strony
Zgodnie z definicją, dialog jest ustną lub pisemną wymianą zdań, myśli lub poglądów, dokonującą się pomiędzy osobami, mającą na celu poznanie prawdy lub przekazanie jej drugiemu człowiekowi, stworzenie międzyosobowej więzi lub przestrzeni dla wspólnego działania. Niestety, z doświadczenia wiadomo, że są osoby, które na spotkaniach biznesowych hołdują raczej monologom niż dialogom. Nie tylko jest to niegrzeczne, ale również blokuje możliwość poznania drugiej osoby, co jest ważne zarówno w negocjacjach, jak i w konstruktywnym dążeniu do wspólnych rozwiązań.
3. Uprzejmość
Uprzejmość jest kluczową cechą w środowisku biznesowym ze względu na to, że pozwala drugiej osobie odprężyć się i rozpocząć swobodną rozmowę. Dzięki temu można dowiedzieć się o niej wiele więcej, niż gdyby zachowywała postawę obronną. Warto pamiętać, że bycie uprzejmym to nie tylko miły uśmiech, ale również umiejętność powstrzymania się od niepotrzebnej krytyki. Edward Pietkiewicz, polski pisarz i dyplomata, znawca savoir vivre'u podkreśla, że bon ton to również „umiejętność opanowania niechęci i uprzedzeń, nieujawnianie złego humoru oraz takie cechy jak dyskrecja, umiejętność słuchania, punktualność, słowność, skromność i uprzejmość".