Dotacje unijne: poprzez design do atrakcyjnych produktów i nowych klientów

Aby firma miała większą swobodę w określaniu ceny własnych wyrobów, jej produkty muszą się wyróżniać na tle konkurencji. A przynajmniej klientom tak powinno się wydawać. Drogą do tego może być ciekawe wzornictwo i lepsza funkcjonalność.

Publikacja: 20.07.2018 02:00

Dotacje unijne: poprzez design do atrakcyjnych produktów i nowych klientów

Foto: Fotolia.com

Mnogość firm i otwarta gospodarka sprawiają, że wielu przedsiębiorców porusza się na bardzo konkurencyjnym rynku. Na takim, gdzie mamy wielu dostawców podobnych wyrobów i usług. Jeżeli właśnie na takim rynku działa przedsiębiorca, to prowadzenie dowolnej polityki cenowej ma swoje ograniczenia. Jeżeli przedsiębiorca musi się liczyć z silną konkurencją, nie może sobie pozwolić na dowolne manipulowanie ceną, a w szczególności jej zwiększanie, ponieważ grozi mu to utratą klientów.

Czytaj także: Dotacje unijne: poprzez design do dotacji na inwestycje

Sytuacja nieco się zmienia, jeżeli produkty, jakie oferuje przedsiębiorca, są unikalne albo takimi wydają się klientom. O takim postrzeganiu produktów lub usług mogą decydować takie elementy jak marka firmy, znak towarowy pod jakim towar jest sprzedawany, inne cechy wyróżniające dany produkt, a powodujące, że klientom lub potencjalnym klientom wydaje się on inny, a może nawet – co będzie jeszcze korzystniejsze - lepszy.

Jedno- czy różnorodność

W praktyce z tą pozorną różnorodnością często się spotykamy. Wystarczy sobie wyobrazić rynek komputerów stacjonarnych, laptopów, telefonów komórkowych, telewizorów, czy choćby ubrań. Jeżeli wszystkim im przyjrzeć się bliżej, to okazuje się, że są bardzo podobne. Na przykład większość wymienionych urządzeń elektronicznych może bazować na takich samych lub podobnych komponentach, w tym wytwarzanych przez jedną firmę na rzecz kilku producentów. W praktyce więc jakość tych produktów, np. telefonów, jak i ich użyteczność będą bardzo zbliżone, co nie przeszkodzi ich producentom, aby reklamować je jako najlepsze, wyróżniające się na rynku.

Ubrania różnych marek mogą być szyte z tej samej jakości materiałów, a może nawet w tej samej fabryce, a wyróżniać je będzie tylko wygląd i przyszyta metka. Jednak właśnie te ostatnie elementy, tj. różny design i marka mogą decydować o przewadze konkurencyjnej stojących za nimi producentów.

Nie tylko odkrycia

Co z tego wszystkiego wynika? Między innymi to, że przewagę na rynku mogą mieć firmy, które stoją za odkryciami, są w stanie wypracować i wprowadzić na rynek zupełnie nowy produkt (towar, usługę). Posługując się bardzo popularnym obecnie terminem powiedzielibyśmy, że są to firmy innowacyjne (przedsiębiorcy – innowatorzy). Jednak nie ma przecież co się oszukiwać. Nie każda firma ma potencjał do tego, aby co i rusz tworzyć innowacyjne produkty. To wymaga pomysłów, czasu i przede wszystkim nakładów.

Czytaj także: Czy firmy nastawione na innowacyjność mogą liczyć na unijne dotacje

Można jednak istniejące już produkty udoskonalać i wyróżniać na rynku, poprawiając ich wygląd, kolorystykę, użyteczność, funkcjonalność, a czasem nawet poprawiać sprzedaż poprzez zmianę samego opakowania. Jeżeli przedsiębiorca nie wie, jak to zrobić, warto skorzystać z usług profesjonalnych doradców. Tym bardziej, że w tej chwili można otrzymać dofinansowanie na przeprowadzenie takiego właśnie przedsięwzięcia – projektu związanego ze stawianiem na nowoczesne wzornictwo.

Dwa źródła

Po takie dotacje można sięgać z dwóch programów. A to, z którym konkretnie należy się zapoznać, zależy od tego, w jakim województwie firma prowadzi swoją działalność. Jedno źródło to działanie 2.3.5 „Design dla przedsiębiorców", które jest częścią programu „Inteligentny rozwój". Jest ono skierowane do wszystkich mikro, małych i średnich firm, które mają siedziby na obszarze Polski z wyłączeniem województw tzw. makroregionu Polska wschodnia.

Z kolei do tych ostatnich, tj. firm działających na terenie województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego albo podkarpackiego skierowany jest program „Polska wschodnia", w tym działanie o nr 1.4 „Wzór na konkurencję".

Inteligentny rozwój

W zakresie wspomnianego działania 2.3.5 dofinansowanie mogą otrzymać projekty dotyczące realizacji następujących działań:

? uzyskania doradztwa polegającego na przeprowadzeniu profesjonalnego procesu projektowego mającego na celu opracowanie nowego projektu wzorniczego, dzięki któremu wdrożony zostanie nowy lub znacząco ulepszony produkt (komponent obligatoryjny projektu),

? uzyskania niezbędnego doradztwa w zakresie wdrożenia nowego lub znacząco ulepszonego produktu (komponent fakultatywny projektu),

? realizacji inwestycji początkowej niezbędnej do wdrożenia nowego lub znacząco ulepszonego produktu (nieobowiązkowa część projektu).

Sam profesjonalny proces projektowy, o którym mowa powyżej, jest rozumiany jako proces składający się co najmniej z następujących faz:

? diagnoza – przeprowadzenie wstępnego audytu, mającego na celu zweryfikowanie potencjału przedsiębiorcy oraz przeprowadzenie analizy jego otoczenia rynkowego pod kątem zasadności i zakresu opracowania nowego projektu wzorniczego (faza przeprowadzana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie),

? synteza i analiza – określenie strategii dalszych działań niezbędnych do opracowania nowego projektu wzorniczego, w tym opracowanie założeń do tzw. briefu projektowego oraz określenie kierunków projektowych,

? tworzenie rozwiązań, prototypowanie i testowanie – opracowanie projektów oraz prototypów nowego lub znacząco ulepszonego produktu i przeprowadzenie niezbędnych testów.

Zgodnie z zasadami programu, minimalna wartość kosztów kwalifikowanych całego przedsięwzięcia oraz kosztów związanych z zakupem usług doradczych wynosi 60 tys. zł. Maksymalna nie może przekraczać 500 tys. zł (dla usług doradczych) oraz miliona zł dla części inwestycyjnej (tzw. inwestycji początkowej).

Polska wschodnia

Jak już zostało zauważone, do przedsiębiorców z kilku województw Polski wschodniej skierowane jest działanie 1.4 „Wzór na konkurencję". Jest to działanie dwuetapowe. W pierwszym firma może ubiegać się o dofinansowanie na wykonanie tzw. audytu wzorniczego oraz przygotowanie strategii wzorniczej. W drugim na wdrożenie jej zaleceń, co wiąże się z możliwością przeprowadzenia inwestycji w zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (np. patentów, licencji).

Koncentrując się w tym miejscu na pierwszym etapie, daje on możliwość zatrudnienia profesjonalnej firmy doradczej (koniecznie wybranej z zachowaniem trybu konkurencyjności), której zadaniem będzie przeprowadzenie wspomnianego audytu i wykonanie na jego podstawie strategii rozwoju ze szczególnym wykorzystaniem wzornictwa, ale także szeroko rozumianych działań marketingowych.

Zgodnie z regulaminem konkursu, audyt rozumiany jest jako analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, której wynikiem jest strategia wzornicza. Audyt obejmuje m.in.: analizę wzorniczą firmy w zakresie oferty produktowej, modelu biznesowego, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, zdefiniowania i charakterystyki klientów i konkurencji oraz kluczowych w kontekście beneficjenta trendów branżowych, analizę potrzeb przedsiębiorcy w zakresie zarządzania wzornictwem, analizę oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego firmy.

Z kolei strategia wzornicza rozumiana jest jako raport z przeprowadzonego audytu wzorniczego, który zawiera co najmniej następujące elementy:

- ogólną charakterystykę firmy zawierającą analizę wzorniczą przedsiębiorstwa w zakresie produktów, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji z klientem, strategii marketingowej,

- ogólny opis otoczenia firmy w zakresie designu zawierający co najmniej informacje odnośnie charakterystyki klientów, opis głównych konkurentów,

- opis trendów rynkowych, określenie kluczowych w kontekście firmy trendów branżowych, społecznych i technologicznych o dużym potencjale wpływu na rynek beneficjenta,

- ocenę poziomu wykorzystania wzornictwa w firmie oraz jej potencjału w tym zakresie,

- zdefiniowanie problemów wzorniczych w firmie (przy czym problemy te mogą dotyczyć zarówno produktu, jak i innych procesów biznesowych w firmie),

- możliwości rozwiązania problemów wzorniczych w firmie,

- rekomendacje dalszych szczegółowych działań dla przedsiębiorcy.

Maksymalny poziom dofinansowania, przy intensywności wsparcia sięgającej 85 proc., wynosi 100 tys. zł.

Jedna instytucja

Zarówno za realizację działania „Design dla przedsiębiorców" jak i „Wzór na konkurencję" odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Oznacza to, że ta instytucja ogłasza stosowne konkursy, przeprowadza nabory wniosków oraz ocenia złożone aplikacje, tworząc ostatecznie listy rankingowe. Obecnie prowadzony jest nabór wniosków w ramach działania 2.3.5, a zakończy się on 31 października. Z kolei nabór aplikacji w ramach działania 1.4 (I etap) wystartuje 12 września i będzie prowadzony do 19 grudnia. Szczegółowe informacje o obu konkursach, w tym ich regulaminy, wzory dokumentów, kryteria oceny projektów można znaleźć na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl).

Dofinansowanie nie dla wszystkich

O dofinansowanie w ramach działania 1.4 „Wzór na konkurencję" programu „Polska wschodnia" mogą ubiegać się wyłącznie mikro, mali lub średni przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terytorium makroregionu Polski wschodniej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru, którzy dodatkowo: – zamknęli przynajmniej jeden rok obrotowy trwający przynajmniej 12 miesięcy, – przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym trwającym co najmniej 12 miesięcy, w okresie trzech lat poprzedzających rok, w którym złożyli wniosek o dofinansowanie, osiągnęli przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 600 tys. zł, – w ostatnim roku obrotowym trwającym przynajmniej 12 miesięcy zatrudniali minimum pięciu pracowników (średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty).

Mnogość firm i otwarta gospodarka sprawiają, że wielu przedsiębiorców porusza się na bardzo konkurencyjnym rynku. Na takim, gdzie mamy wielu dostawców podobnych wyrobów i usług. Jeżeli właśnie na takim rynku działa przedsiębiorca, to prowadzenie dowolnej polityki cenowej ma swoje ograniczenia. Jeżeli przedsiębiorca musi się liczyć z silną konkurencją, nie może sobie pozwolić na dowolne manipulowanie ceną, a w szczególności jej zwiększanie, ponieważ grozi mu to utratą klientów.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe