Nadrzędny cel postępowania
Wprowadzony w Części I Reguł „nadrzędny cel postępowania" (overriding objective) wskazuje kierunek dla rozstrzygnięć odnośnie możliwych do zaistnienia wątpliwości oraz sądowej interpretacji. Punkt 1.1 Reguł stanowił, iż idea „nadrzędnego celu postępowania" wymaga, aby wszelkie sprawy rozstrzygane były „sprawiedliwie".
Nadrzędny cel postępowania odmienił rolę sądu. Zawsze podkreślana w systemie „common law" niezależność sędziego często owocowała jego przeważnie reaktywną, czasem nawet pasywną, postawą. Po reformie Woolfa sformułowane na nowo reguły rządzące procedurą cywilną umożliwiły pojawienie się zdecydowanie bardziej aktywnej postaci sędziego, odpowiedzialnego za prowadzenie postępowania i obsługę stron procesu.
Tego rodzaju podejście „aktywnego prowadzenia sprawy" jest wpisane w całość Reguł Procedury Cywilnej. Za przykład posłużyć może wprowadzenie Omówienia Prowadzenia Sprawy (Case Management Conference) następującego po wymianie pism procesowych w celu ustalenia terminów w czasie poprzedzającym rozprawę, czy też Przeglądu Przygotowawczego (Pre-Trial Review) w przypadku spraw większego kalibru, podczas którego możliwe jest dokonanie przez sędziego analizy stanu gotowości stron do dalszej części postępowania.
Aktywna postawa sędziego jest promowana w największym stopniu w Części III Reguł, gdzie przewidziano szerokie Uprawnienia do Zarządzania Sprawą (Case Management Powers), w pewnym zakresie określonych bardzo szczegółowo, w części zaś bardziej ogólnych (szczególnie dobrym przykładem jest tu Reguła 3.1(2): „sąd może podjąć jakiekolwiek inne kroki albo wydać jakąkolwiek inną decyzję, aby zarządzać sprawą i realizować nadrzędny cel postępowania").
Trudna materia
Pod wieloma względami reformy Woolfa odniosły zamierzony sukces. Jednak realizacja niektórych, co bardziej ambitnych, celów (zmniejszenie kosztów procesu, ograniczenie stopnia skomplikowania procedury, odejście od kontradyktoryjnego przebiegu postępowania przygotowawczego) stanowiła materię o wiele trudniejszą. Na przestrzeni lat doszło do znacznego rozbudowania Reguł, które przybrały bardziej normatywną formę, aby przeciwdziałać naturalnej i zrozumiałej skłonności stron sporu do wykorzystywania wszelkich zawartych w nich wieloznaczności na swoją korzyść.
Reformy Jacksona
W tym samym czasie koszty postepowań znów zaczęły wzrastać. Dlatego w 2009 roku sędzia Jackson został poproszony o analizę kosztów procesów cywilnych, która przybrała formę opublikowanego w 2010 roku raportu. Po konsultacjach z rządem i przeobrażeniu w zestaw zaleceń, poparty legislacją zapisał się on w historii jako „reformy Jacksona". Weszły one w życie stopniowo, w większości w kwietniu 2013 roku.