Mając na uwadze wzmożone kontrole przedsiębiorców w zakresie prawidłowości ich rozliczeń podatkowych oraz wejście w życie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, warto wskazać na podstawowe różnice między kontrolą podatkową a nową kontrolą celno-skarbową.
Zakres, organy i podstawa prawna
Podatnicy często nie rozróżniają kontroli podatkowej od kontroli skarbowej, zastąpionej niedawno przez kontrolę celno-skarbową. Należy jednak pamiętać, że są to odrębne procedury kontrolne przeprowadzane przez inne organy i na podstawie innych przepisów. Kontrola podatkowa znajduje się w zakresie czynności wykonywanych przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z właściwością miejscową, a podstawą jej przeprowadzenia są przepisy ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: SDG). Celem kontroli podatkowej jest sprawdzenie wywiązywania się przez podatników z obowiązków wynikających z przepisów szeroko rozumianego prawa podatkowego.
Wszczęcie kontroli celno-skarbowej leży natomiast w gestii naczelników urzędów celno-skarbowych, a sama kontrola ma o wiele szerszy zakres. Podlega jej bowiem nie tylko przestrzeganie przepisów prawa podatkowego, lecz również prawa celnego, dewizowego czy też przykładowo rodzaj paliwa w zbiorniku środka przewozowego. Istotne znaczenie praktyczne ma to, że naczelnik urzędu celno-skarbowego może wszcząć kontrolę wobec podatnika niezależnie od miejsca jego siedziby. Przedsiębiorca może więc być kontrolowany przez naczelnika urzędu celno-skarbowego znajdującego się na drugim końcu Polski. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zniesienie właściwości miejscowej ma na celu usprawnienie kontroli i zwiększenie jej skuteczności, a także likwidację problemu ustalania organu właściwego do przeprowadzenia kontroli. Kontrola celno-skarbowa realizowana jest na podstawie przepisów ustawy o KAS oraz wprost wskazanych w art. 94 ustawy o KAS przepisów ordynacji podatkowej stosowanych odpowiednio. Ustawa o KAS wyłącza jednocześnie stosowanie przepisów ustawy o SDG, co oznacza m.in. brak uwzględnienia maksymalnego czasu kontroli w jednym roku kalendarzowym.
Zawiadomienie...
Jedną z podstawowych różnic między kontrolą podatkową a kontrolą celno-skarbową jest obowiązek zawiadomienia o kontroli. W przypadku kontroli podatkowej organ co do zasady jest zobowiązany do powiadomienia podatnika o zamiarze jej wszczęcia. Data doręczenia podatnikowi tego dokumentu jest kluczowa, ponieważ od tego czasu przedsiębiorca ma siedem dni na przygotowanie się do kontroli i złożenie ewentualnej korekty w przypadku zauważenia nieprawidłowości. Organ podatkowy może bowiem wszcząć kontrolę dopiero po upływie siedmiu dni od doręczenia zawiadomienia, a gdy nie zrobi tego w przeciągu 30 dni od tej daty, to musi ponownie zawiadomić podatnika.
Podatnik nie zostanie natomiast powiadomiony o zamiarze wszczęcia kontroli na podstawie ustawy o KAS. O kontroli celno-skarbowej dowie się on zatem dopiero w dacie jej wszczęcia, którą – podobnie jak w przypadku kontroli podatkowej – jest co do zasady dzień doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (w szczególnych przypadkach obie kontrole można wszcząć na podstawie samego okazania legitymacji służbowej, bez konieczności doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia).