fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Firma

Czas na audyt wzorniczy w polskich firmach

123RF
Wzornictwo produktów w firmach może zostać przeprowadzone z pieniędzy europejskich dzięki programowi unijnemu przeznaczającemu fundusze na wdrożenie i opracowanie w firmach wzornictwa przemysłowego.

Wzornictwo – lub popularnie design produktów i opakowań – to coś, co jeszcze całkiem niedawno mocno odróżniało polską ofertę od standardów Europy Zachodniej. To się zmienia. W efekcie transferu wiedzy oraz pieniędzy w postaci dotacji unijnych nasze produkty zaczynają „wyglądać", coraz skuteczniej konkurując o konsumentów, którzy są gotowi zapłacić więcej za dobrze zaprojektowane produkty.

Niedoceniony instrument

Audyt wzorniczy to niedoceniane narzędzie biznesowe, które może zdecydować o tym, czy produkt jest atrakcyjny i czy konsumenci dostrzegą go na półce i dokonają zakupu. Niemal każde przedsiębiorstwo produkcyjne, prowadząc działalność produkcyjną, robi to z myślą o konsumentach, jednak finalny sukces producenta zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest marka i estetyka oraz komunikacja produktu. Wszystko to regulować powinna strategia wzornicza, która przekłada się na to, czy konsumenci rozpoznają ulubiony produkt i czy chcą do niego wracać. W przypadku rynku masowego to, czy kilka procent więcej konsumentów wybierze produkt, może mieć realny wpływ na zyski. Audyt wzorniczy to pierwszy krok do wdrożenia efektywnej strategii.

Słowo audyt brzmi groźnie – wielu prywatnych przedsiębiorców obawia się nadmiernej ingerencji zewnętrznych ekspertów w sposób, w jak prowadzą biznes. Jednak audyt to nic innego, jak gruntowna analiza informacji związanych z rolą wzornictwa w firmie, planowaniem i realizacją procesów wzorniczych i ich wpływem na sukces rynkowy. Audytorzy zajmują się więc zbieraniem i analizą informacji, które przedsiębiorca sam im przekaże.

Jaka procedura

Jak przebiega przeprowadzenie audytu wzorniczego? Zespół prowadzący proces audytu, rozważa szereg elementów składających się na spójność strategii wzorniczej. Należą do nich zarówno czytelność komunikacyjna etykiet, jak i budowanie spójności na poziomie marki producenta. Często określa się rolę, jaką spełnia marka względem linii produktowych. Całość porządkuje się w postaci spójnych rekomendacji do dalszego wdrożenia. Rekomendacje mogą dotyczyć różnych aspektów, np. ilość SKU (ang. stock keeping unit) projektowanych etykiet i opakowań zbiorczych lub ekspozycji w kanałach sprzedaży.

Tylko praktyczna wiedza z różnych dziedzin działalności biznesowej pozwala na przeprowadzenie kompleksowego i efektywnego audytu. Dlatego zwykle w proces audytorski angażuje się interdyscyplinarny zespół fachowców z różnych obszarów: wzornictwa przemysłowego, strategii komunikacji, sprzedaży i logistyki czy procesów wzorniczych. ?

—Jarosław Grzesica

Jarosław Grzesica CEO w studiu designu THIS

Żeby być konkurencyjnym, należy więc potraktować wzornictwo i procesy wzornicze jako obszar inwestycji i planowania, na które dodatkowo można zdobyć dotacje unijne. Warto w pierwszej kolejności stworzyć dobry plan działania, zwany strategią wzorniczą. Taki plan jest wypracowywany właśnie w ramach audytu wzorniczego. Wnioski z audytu mają odpowiedzieć na przykład na tak ważne pytanie, jak: w jaki sposób zarządzać wzornictwem, żeby firma na tym zarobiła?

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA