Internet to dziś najważniejsza platforma komunikacji. Aktywnie korzysta z niego prawie połowa ludzi na świecie, a w Polsce ponad 25 milionów osób. W sieci spędzamy średnio około sześć godzin dziennie. To ogólnodostępne, prawie darmowe medium warto wykorzystać do budowania rozpoznawalności marki budowlanej.
Koncentrując uwagę konsumentów, Internet przejął wiele funkcji mediów tradycyjnych, stając się głównym kanałem komunikacji marketingowej. Również dla firm z branży budowlanej, choć jej przedstawiciele długo opierali się, zanim uznali sieć za istotny kanał dotarcia do klientów. Dominowała opinia, że wykonawcy budowlani „nie siedzą" w Internecie, w związku z czym nie ma sensu komunikować się z nimi tą drogą. Jednak producenci, chcąc trafić z informacją o ofercie do innych uczestników procesu budowlanego, takich jak architekci i inwestorzy, szybko docenili zalety netu, tworząc i publikując treści prezentujące ich ofertę w kontekście prac budowlanych i remontowych. Także branżowe wydawnictwa drukowane coraz odważniej zaznaczały obecność w Internecie, czego efektem jest dziś kilkaset polskojęzycznych stron i portali dedykowanych tematyce budowlanej. Dodając do nich powstające licznie blogi i vlogi, zakładane i prowadzone przez entuzjastów majsterkowania i prac wykończeniowych, widzi się różnorodną, obszerną i rozwojową platformę do komunikacji z klientami.
Pionierami aktywności w Internecie w środowisku budowlanym byli architekci i projektanci wnętrz. Szukając inspiracji, chętnie dzielili się znalezionymi w sieci perełkami, takimi jak nowoczesne lub nietypowe wnętrza, budynki i obiekty inżynierii lądowej. Z czasem zaczęli pokazywać własne projekty i realizacje, które mogły być oceniane i rekomendowane przez internautów. Tą drogą informacje o ich ofercie docierały do klientów poszukujących konkretnych usług. Wreszcie cała branża budowlana przekonała się, że niezależnie od wielkości, profilu i zasięgu działania firmy, przez Internet każdy może skutecznie dotrzeć do swoich klientów. Tylko od czego zacząć?
Generowanie własnych treści
Po pierwsze trzeba tam być. Firmowa strona internetowa już dawno zastąpiła tradycyjne foldery i broszury z ofertą produktową. Dziś strona pełni liczne funkcje, w tym informacyjną, promocyjną i edukacyjną. Edukacja klienta to ważny element strategii przygotowania treści własnych. Zwłaszcza, jeśli zależy nam na tworzeniu materiału, który ma być wartościowy dla internautów.
Osoby planujące budowę lub remont domu szukają w sieci sposobów na rozwiązanie problemów. Atrakcyjne dla nich będą informacje o tym, jakie materiały i usługi pozwolą zrealizować zamierzone cele. Stworzenie solidnej bazy treści prezentujących metody rozwiązywania konkretnych problemów pojawiających się w trakcie procesu budowlanego, pozwala przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Aby zbudować z klientami relacje, warto zaprosić ich do dialogu, uruchamiając firmowego bloga i profil w mediach społecznościowych, gdzie internauci będą mogli zadawać pytania, rozwiewać wątpliwości oraz przedstawiać własne opinie.