Należy wskazać, że istotną zmianą jest rozszerzenie ochrony konsumenckiej na przedsiębiorcę zawierającego umowę należącą do przedmiotu jego działalności gospodarczej, nie mającą jednak dla przedsiębiorcy charakteru zawodowego. Do osoby fizycznej, która zawrze umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, znajdą zastosowanie przepisy dotyczące konsumentów, mówiące o niedozwolonych klauzulach (3851-3853 Kodeksu cywilnego), rękojmi oraz roszczeniach sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej. Rozszerzenie ochrony dotyczy także uprawnień przewidzianych w ustawie o prawach konsumenta w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość (art. 27-38a ustawy o prawach konsumenta). Charakter zawieranej umowy ma wynikać w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej, który określony jest w kodach PKD w dniu zawarcia umowy z przedsiębiorcą-profesjonalistą. W stosunku do takiej osoby nie stosuje się ww. przepisów w zakresie, w jakim regulują one stosunki między przedsiębiorcami.
Czytaj także: Przedsiębiorcy z prawami konsumenta od 1 stycznia 2021 r.
O czym powinien pamiętać przedsiębiorca przy zawieraniu umowy z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą?
Weryfikacja statusu prawnego
Należy podkreślić, że status konsumenta przysługuje jedynie osobie fizycznej, a nie osobie prawnej czy ułomnej osobie prawnej, która zawarła umowę z przedsiębiorcą w ramach prowadzenia przez tegoż przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Również sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, nie przesądza o możliwości ochrony konsumenckiej, po spełnieniu określonych warunków. Znowelizowane ustawy nie wskazują, która strona zawieranej umowy będzie dokonywać weryfikacji jej charakteru – tj. będzie dokonywać oceny, czy w danym stanie faktycznym należy traktować przedsiębiorcę jako konsumenta, czy nie. To przedsiębiorca-profesjonalista powinien dla zachowania ostrożności przy zawieraniu umowy zweryfikować status kontrahenta-konsumenta. Jednocześnie należy podkreślić, że zawieranie umów z konsumentem wiąże się ze zwiększoną ochroną prawną związaną z, co do zasady, wspieraniem słabszej strony obrotu prawnego jakim jest konsument. Przy umowach pomiędzy konsumentem a profesjonalistą równość stron zachwiana poprzez niedostatek świadomości konsumenta została wyrównana poprzez zwiększoną ochronę prawną konsumenta.