Od trzeciego lipca mikro, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli starać się o środki z nowego działania, jakie zostało dodane do programu „Inteligentny rozwój". Mówiąc dokładniej, chodzi o rozbudowę działania 2.3 „Proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorców" o poddziałanie 2.3.5 „Design dla przedsiębiorców". Pod tą nazwą kryje się oferta dla firm, które chciałyby zainwestować w rozwój nowych produktów poprzez zmiany we wzornictwie, a następnie te nowe lub unowocześnione towary wprowadzić do obrotu. Na obie te części, tj. projektową – wykonaną przez zewnętrznych ekspertów oraz wdrożeniową – związaną z przeprowadzeniem inwestycji, przedsiębiorca może otrzymać wsparcie finansowe. Pierwsze w postaci pomocy de minimis, drugie w ramach pomocy publicznej na realizację tzw. inwestycji początkowej.
Więcej szczegółów
Konstrukcja działania ma zachęcić przedsiębiorców do bardziej aktywnej współpracy z sektorem profesjonalnych projektantów i zwiększyć liczbę nowych i unowocześnionych produktów. Nowoczesne, ciekawe, przyciągające uwagę wzornictwo może być bowiem sposobem na ożywienie oferty firmy. Nie każdy przedsiębiorca będzie przecież twórcą przełomowych produktów lub technologii. Jednak niemal każdy może zmieniać wygląd swoich produktów, prezentować je w nowej odsłonie, odświeżać je, przyciągając w ten sposób nowych klientów (odbiorców).
I właśnie na wykonanie takiego projektu wzorniczego przedsiębiorca może otrzymać dofinansowanie. Ściślej, dofinansowaniu podlegać będą projekty dotyczące zakupu usług doradczych związanych z przeprowadzeniem profesjonalnego procesu projektowego, mającego na celu opracowanie nowego projektu wzorniczego, dzięki któremu wdrożony zostanie nowy lub znacząco ulepszony produkt oraz nastąpi wprowadzenie go na rynek.
Na potrzeby opisywanego działania, profesjonalny proces projektowy to proces składający się co najmniej z następujących faz:
? diagnoza – przeprowadzenie wstępnego audytu, mającego na celu zweryfikowanie potencjału wnioskodawcy (ludzkiego, technicznego, infrastrukturalnego, finansowego) oraz przeprowadzenie analizy otoczenia rynkowego wnioskodawcy pod kątem zasadności i zakresu opracowania nowego projektu wzorniczego (faza przeprowadzana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie),