Konkurs, w którym łącznie do pozyskania jest pięć mln zł, prowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Jest on organizowany w ramach programu „Polska wschodnia", działanie 1.4 „Wzór na konkurencję" (etap I). Jego celem jest wybór najciekawszych projektów i przyznanie im dofinansowania. Przy tym chodzi o takie zaplanowane działania firm, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celów programu oraz działania 1.4. A do tych należy w szczególności wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw, poprzez zwiększenie ich potencjału w zakresie umiejętnego zarządzania wzornictwem oraz wzrost wykorzystywania wzornictwa w działalności firm, co znajdzie przełożenie na rynek w postaci wprowadzenia na niego nowych (zmodyfikowanych) produktów.
Czytaj także: Dotacje na projekty związane z ubieganiem się o ochronę patentową
Audyt i strategia
W największym skrócie, dofinansowanie przeznaczone jest na przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej. Ten pierwszy rozumiany jest jako analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, której wynikiem jest strategia wzornicza. Audyt obejmuje m.in.: analizę wzorniczą firmy – beneficjenta w zakresie oferty produktowej, modelu biznesowego, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, zdefiniowania i charakterystyki klientów i konkurencji oraz kluczowych w kontekście przedsiębiorcy trendów branżowych, analizę potrzeb firmy w zakresie zarządzania wzornictwem, analizę oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego beneficjenta.
Na podstawie audytu przygotowana ma zostać strategia wzornicza, która może być później przedmiotem wdrożenia w ramach drugiego etapu działania 1.4 (dofinansowanie pozyskiwane w odrębnym konkursie). Jest ona rozumiana jako raport z przeprowadzonego audytu wzorniczego zawierający co najmniej następujące elementy:
- ogólną charakterystykę firmy zawierającą analizę wzorniczą przedsiębiorstwa w zakresie produktów, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji z klientem, strategii marketingowej,