Kanwą sprawy, którą w kwietniu rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny, była praktyka jednej ze spółek świadczących usługi telekomunikacyjne.
Kanał internetowy i telefoniczny
Firma ta udostępnia klientom trzy kanały sprzedaży, za pośrednictwem których można zawrzeć umowę o świadczenie usług. Są to kanał sklepowy (sklepy stacjonarne), internetowy oraz telefoniczny. W przypadku zawierania ze spółką umowy o świadczenie usług za pośrednictwem kanału internetowego lub kanału telefonicznego, warunkiem zawarcia umowy jest przekazanie spółce kopii dowodu osobistego oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w nim zawartych (wizerunek, wzrost, kolor oczu oraz adres zameldowania). Przekazanie spółce wskazanych danych oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest dobrowolne (opcjonalne) wyłącznie, gdy klient zawiera umowę w sklepie stacjonarnym. Natomiast w przypadku kanału internetowego oraz kanału telefonicznego, przekazanie wszystkich danych widniejących w dowodzie osobistym oraz wyrażenie zgody na ich przetwarzanie jest obowiązkowe.
Spółka tłumaczyła wprowadzenie takich zasad koniecznością zabezpieczenia się przed nadużyciami, jakie w przeszłości masowo występowały w sprzedaży telefonicznej i internetowej.
Generalny inspektor ochrony danych osobowych uznał, że praktyka sprzedaży usług za pośrednictwem Internetu albo telefonu, z obligatoryjnym warunkiem podania przez klienta danych osobowych widniejących w dowodzie osobistym była nieprawidłowa. Nakazał więc usunięcie uchybień poprzez zapewnienie osobom fizycznym zawierającym ze spółką umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych - za pośrednictwem internetowego oraz telefonicznego kanału sprzedaży - swobody (opcjonalności) w kwestii wyrażenia zgody na przetwarzanie przez spółkę danych osobowych widniejących w dowodzie osobistym.
Wzrost, kolor oczu, adres zameldowania
Stanowisko to podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. W jego opinii wykładnia przepisów nie pozostawia wątpliwości, iż do zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, przedsiębiorca telekomunikacyjny może bez zgody klienta przetwarzać jedynie takie dane osobowe, które zostały wskazane w art. 161 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Jak zaznaczono, w przepisie tym nie zawarto zezwolenia na przetwarzanie danych takich jak: wzrost, kolor oczu oraz adres zameldowania, a zatem przetwarzać je można jedynie za zgodą osoby, której dane te dotyczą.