Dwa tygodnie pozostały spółkom inwestycyjnym na dokonanie zgłoszenia do KNF

Czas na dokonanie zgłoszenia do KNF przez spółki inwestycyjne tylko do 4 czerwca br.

Aktualizacja: 26.05.2017 15:54 Publikacja: 26.05.2017 15:15

Dwa tygodnie pozostały spółkom inwestycyjnym na dokonanie zgłoszenia do KNF

Foto: Fotolia.com

Zgodnie z nowelizacją ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, implementującą przepisy europejskie, od czerwca tego roku nastąpią istotne zmiany zasad funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność inwestycyjną. Zmiany przewidują szereg nowych obowiązków względem Komisji Nadzoru Finansowego nałożonych na podmioty zarządzające funduszami. Dotyczy to zarządzających zewnętrznie jako komplementariusz w spółkach komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych, zaś w pozostałych przypadkach samych spółek inwestycyjnych, które zarządzane są wewnętrznie.

Niespełnienie tych wymogów będzie wiązało się z poważnymi sankcjami, począwszy od wysokich kar finansowych, odpowiedzialności karnej personelu zarządzającego, skończywszy na zakazie prowadzenia dalszej działalności. Do 4 czerwca można jeszcze skorzystać z reżimu przejściowego obowiązywania przepisów - aby uniknąć tych konsekwencji należy dokonać we właściwej procedurze zgłoszenia do KNF.

Celem nowelizacji ustawy jest wdrożenie do polskiego prawa wymogów wynikających z prawa UE, przede wszystkim ustanowionych dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany innych przepisów. Ujednolicone standardy europejskie zakładają zwiększenie poziomu bezpieczeństwa rynków inwestycyjnych poprzez wprowadzenie wymogów informacyjnych, zgłoszeniowych oraz rejestracyjnych, które mają gwarantować przejrzystość, efektywną kontrolę nad zarządzaniem ryzykiem inwestycyjnym przez krajowe organy nadzorujące rynki finansowe.

Zmiany dotyczą tzw. alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI). Są to spółki prawa handlowego wykonujące działalność polegającą na zbieraniu aktywów od wielu inwestorów, aby następnie w ich imieniu lokować je zgodnie z określoną polityką inwestycyjną. Zakres podmiotowy stosowania przepisów jest szeroki. Obejmuje bowiem podmioty uzyskujące środki od osób fizycznych, prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych w drodze klasycznych form pozyskiwania kapitału w zamian za udzielanie jednostek uczestnictwa, ale również poprzez inne instrumenty finansowe, takie jak pożyczki, opcje, warianty uprawniające do uzyskania prawa uczestnictwa w ASI. Co więcej, zgodnie ze stanowiskiem Komisji Nadzoru Finansowego, nowe wymogi będą dotyczyć wszystkich stadiów inwestycyjnych, nie tylko spółek będących na etapie zbierania aktywów, ale także tych, które już zainwestowały środki lub wychodzą z inwestycji. Przy czym nowy reżim dotyczy ASI mających siedzibę w Polsce oraz podmiotów z siedzibą w państwie członkowskim albo w państwie trzecim, które w Polsce prowadzą działalności przez podmioty zarządzające alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Występują dwa podstawowe wymogi, które muszą być spełnione do 4 czerwca tego roku przez wszystkie działające obecnie alternatywne spółki inwestycyjne. Polegają one odpowiednio na złożeniu do KNF wniosku o wpis do rejestru zarządzających ASI lubwniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI.

Zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, których ła?czna wartos´c´ aktywów wchodza?cych w skład portfeli inwestycyjnych nie przekracza - z uwzgle?dnieniem pewnych wyjątków -równowartos´ci kwoty 100 000 000 euro, a w niektórych przypadkach równowartości kwoty 500 000 000 euro, podlegaja? wpisowi do rejestru zarza?dzaja?cych ASI, prowadzonemu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Natomiast do uzyskania zezwolenia KNF na wykonywanie działalnos´ci przez zarza?dzaja?cego ASI zobowiązane są fundusze, których ła?czna wartos´c´ aktywów przekracza odpowiednio równowartos´ć kwoty 100 000 000 euro lub 500 000 000 euro. Do wniosków należy dołączyć dokumenty, które spełniają szczegółowe wymogi, przede wszystkich dotyczące działalności inwestycyjnej, a także samej struktury korporacyjnej i finansowej.

Komisji Nadzoru Finansowego przyznano kompetencję do uznaniowej oceny wystąpienia dwóch przesłanek i, w razie ustalenia ich wystąpienia, odpowiednio odmowy wpisu w rejestrze lub odmowy wydania zezwolenia. Taka decyzja zostanie wydana, jeśli z wniosku lub załączonych dokumentów wynika, że wnioskodawca może wykonywać działalności z naruszeniem zasad uczciwego obrotu lub w sposób nienależycie zabezpieczający interes inwestorów. Na tym etapie nie jest jeszcze znana praktyka działania KNF w tym zakresie, jednak wydaje się, że zakres pojęciowy „zasad uczciwego obrotu" jest możliwy do ustalenia przede wszystkim na podstawie orzecznictwa sądowego. Więcej wątpliwości może budzić powoływanie się przez Komisję na drugą przesłankę. Ustalenie, że fundusz nienależycie zabezpiecza interesy inwestorów pozostawia duży margines swobody interpretacyjnej organowi, dlatego ważne jest odpowiednie przygotowanie się do postępowania przed KNF. Z tego względu należy zwrócić szczególną uwagę na składane do KNF uzasadnienie wniosku i odpowiednią konstrukcję polityki inwestycyjnej oraz strategii inwestycyjnej.

Na zarządzających portfelami inwestycyjnymi ASI, o określonej wielkości aktywów nałożono także inne obowiązki dotyczące m.in zapewnienia odpowiednich kwalifikacji członków zarządu, wdrożenia systemu kontroli wewnętrznej, spełnienia wymogów dotyczących wielkości kapitału własnego i kapitału początkowego, zapewnienia dostępu do takich dokumentów jak polityka inwestycyjna oraz strategia inwestycyjna.

W ustawie przewidziano poważne konsekwencje dla podmiotów naruszających określone w niej wymogi. Za działalność bez uzyskania wpisu w rejestrze zarządzających ASI lub odpowiednio zezwolenia na prowadzenie takiej działalności grozi grzywna w wysokości do 10 000 000 zł i kara pozbawienia wolności do lat 5. Oprócz tego fundusz inwestycyjny, który nie złoży do KNF w terminie wniosku o wpis w rejestrze lub wniosku o wydanie zezwolenia, nie będzie mógł po 4 czerwca 2017 r. prowadzić działalności gospodarczej w zakresie inwestowania na warunkach wskazanych w ustawie. Jest to uchybienie, które nie podlega sanowaniu, co oznacza, że w takich przypadkach konieczne będzie powołanie nowego alternatywnego funduszu inwestycyjnego zgodnie z przepisami znowelizowanej ustawy.

Wydaje się, że nowelizacja ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi zmierza w dobrym kierunku polegającym na zwiększeniu bezpieczeństwa na rynku finansowym, a także samych inwestorów. Równocześnie nakłada na podmioty inwestujące nowe obowiązki, których niespełnienie może powodować poważne konsekwencje. Warto pamiętać, że zgłoszenie we właściwym terminie dokumentów do Komisji Nadzoru Finansowego może uchronić przed dolegliwymi sankcjami, a także zapewnić możliwość dalszego, płynnego działania istniejącym podmiotom. Zgodnie bowiem z nowelizacją, zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną mogą kontynuować działalność w czasie toczącego się postępowania przed KNF.

O autorach:

Mateusz Zreda, radca prawny, specjalizuje się w polskim i europejskim prawie gospodarczym (w tym prawie pomocy publicznej oraz prawie konkurencji), prawie karnym oraz karnym-skarbowym. Wieloletni ekspert Kancelarii Sejmu w zakresie legislacji.

 

Michał Żółtowski, doktor nauk prawnych, specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, prawie spółek, pomocy publicznej, komercjalizacji technologii oraz prawie umów, szczególnie w obszarze nowych technologii. Doradza w tym zakresie m.in inwestorom VC / PE oraz startupom.

Destrier to butikowa kancelaria radców prawnych i adwokatów, specjalizująca sie? w transakcjach Venture Capital / Private Equity, obsłudze spółek technologicznych, funduszy w tym instrumentów publiczno-prywatnych, komercjalizacji technologii, mie?dzynarodowego transferu własnos´ci intelektualnej, obsłudze grantów na B+R oraz sporów grantowych.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, implementującą przepisy europejskie, od czerwca tego roku nastąpią istotne zmiany zasad funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność inwestycyjną. Zmiany przewidują szereg nowych obowiązków względem Komisji Nadzoru Finansowego nałożonych na podmioty zarządzające funduszami. Dotyczy to zarządzających zewnętrznie jako komplementariusz w spółkach komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych, zaś w pozostałych przypadkach samych spółek inwestycyjnych, które zarządzane są wewnętrznie.

Pozostało 93% artykułu
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe