Zmowa cenowa dealerów marki DAF - są zarzuty UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko trzem dealerom ciężarówek marki DAF. Spółki Wanicki z Mogilan DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki mogły dzielić między sobą rynek. Grozi im za to kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Publikacja: 19.05.2020 11:29

Zmowa cenowa dealerów marki DAF - są zarzuty UOKiK

Foto: Enson

- Mamy dowody wskazujące, że dealerzy mogli podzielić między sobą rynek. Według naszych informacji uzgodnili, że każdy z nich będzie startować w przetargach publicznych jedynie na określonym terytorium i nie będzie składał ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy. Jeśli podejrzenia się potwierdzą, to dealerom tym grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

To kolejne działanie Prezesa UOKiK w celu ochrony konkurencji w sektorze motoryzacyjnym.

Porozumienia ograniczające konkurencję to nie tylko zmowy cenowe. Groźny potrafi być również podział rynku. Oznacza on, że przedsiębiorcy zamiast prowadzić uczciwą konkurencję ustalają, że na danym obszarze nie będą rywalizowali i dzielą między sobą rynek. W efekcie potencjalni klienci tracą możliwość kupna produktów od wybranych sprzedawców lub otrzymują oferty z wyższymi cenami. Zdaniem Prezesa UOKiK, takie właśnie porozumienie mogli zawrzeć ze sobą trzej dealerzy samochodów ciężarowych marki DAF. Na niedozwolone działania wskazują dowody uzyskane m.in. podczas przeszukań w siedzibach przedsiębiorców.

Nie  jest to pierwsza interwencja Prezesa UOKiK w związku z możliwą zmową dealerów ciężarówek. Po przeprowadzonych przeszukaniach prowadzone jest już postępowanie przeciwko pięciu dealerom, wśród nich są również DBK i WTC. Prezes UOKiK podejrzewa, że DBK i WTC mogły działać jednocześnie w dwóch zmowach z różnym podmiotami. W 2019 r. UOKiK przeprowadził przeszukania u podmiotów sprzedających pojazdy marki Iveco w związku z podejrzeniem, że mogą one działać w zmowie dotyczącej pojazdów tej marki. W tej sprawie trwa obecnie postępowanie wyjaśniające.

- Ograniczenia konkurencji w branży transportowej mogą negatywnie wpływać na konkurencyjność polskiej gospodarki i pozycję rodzimych przedsiębiorców. W przypadku gdy podział rynku sprowadza się do funkcjonowania zmów przetargowych, poszkodowani są również podatnicy. Dlatego będziemy zdecydowanie zwalczać zmowy przetargowe, cenowe i inne porozumienia ograniczające konkurencję - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

- Mamy dowody wskazujące, że dealerzy mogli podzielić między sobą rynek. Według naszych informacji uzgodnili, że każdy z nich będzie startować w przetargach publicznych jedynie na określonym terytorium i nie będzie składał ofert w rejonie przydzielonym innemu przedsiębiorcy. Jeśli podejrzenia się potwierdzą, to dealerom tym grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

To kolejne działanie Prezesa UOKiK w celu ochrony konkurencji w sektorze motoryzacyjnym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara