Wewnętrzny dział prawny a compliance - raport

Procedury raportowania o nieprawidłowościach, regulaminy, szkolenia pracowników – m.in. tak duże firmy minimalizują ryzyko złamania przepisów i utraty zaufania klientów.

Publikacja: 09.05.2019 08:02

Wewnętrzny dział prawny a compliance - raport

Foto: 123RF

W przededniu znowelizowania ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych warto przeanalizować, jak ryzyko nieprawidłowości w swych organizacjach redukują już dziś duże firmy. To pozwoli wyznaczyć kierunki wdrażania rozwiązań zarządzania ryzykiem we własnych organizacjach – przekonują autorzy raportu „Wewnętrzny dział prawny a compliance – razem czy osobno?", który „Rzeczpospolita" prezentuje jako pierwsza.

Czym właściwie jest compliance? Zgodnie z definicją słownikową to zapewnienie zgodności działalności z regulacjami prawnymi, normami bądź zestawami zaleceń. Celem systemu compliance w firmach jest to, by działały one zgodnie z prawem, ale też z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania, by zapobiegać stratom finansowym i utracie reputacji.

Z raportu autorstwa Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw oraz kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr wynika, że ci, którzy są liderami we wdrażaniu polityk compliance, nie żałują podjętych decyzji.

– Zdecydowana większość respondentów wskazała, że programy compliance są skutecznym narzędziem zapewniania zgodności z prawem. Takiego wyniku można się było spodziewać, choć pewnym zaskoczeniem – na plus – jest dla mnie aż taki wysoki, bliski jednomyślności, poziom pozytywnych odpowiedzi udzielonych przez respondentów. Potwierdza to, że inwestycje w compliance mają głęboki sens – mówi Aleksander Stawicki, partner w kancelarii WKB, współautor raportu.

W badaniu wzięli udział dyrektorzy działów prawnych pracujących dla organizacji (głównie zagranicznych) zatrudniających w większości ponad 300 pracowników. Aż 97-proc. było poparcie dla tezy, że programy takie przyczyniają się do zapobiegania nieprawidłowościom, a tam, gdzie do nich dochodzi, umożliwiają ich wykrycie (82 proc. pozytywnych odpowiedzi).

Jakich obszarów najczęściej dotykają programy compliance? Przede wszystkim relacji z kontrahentami (85 proc. wskazań), przeciwdziałania nadużyciom finansowym (82 proc. wskazań) oraz ochrony danych osobowych. Kolejnym obszarem jest ochrona konkurencji (65 proc. wskazań). Zdaniem autorów badania wciąż jednak istnieją obszary, które wymagają większej uwagi. „W dobie innowacji, kiedy rośnie znaczenie niematerialnych składników majątku przedsiębiorstwa, na pewno warto rozważyć wprowadzenie kompleksowych polityk służących ochronie własności intelektualnej. Z kolei w czasach zmian klimatu rosnące oczekiwania konsumentów powinny skłaniać przedsiębiorców do tego, by compliance obejmowały również kwestie związane z ochroną środowiska" – zaznacza się w raporcie. „Wreszcie, kiedy tak szeroki jest oddźwięk akcji #MeToo, nie można sobie pozwolić na brak regulacji zapewniających odpowiednie środowisko pracy i zapobiegających negatywnym zjawiskom, takim jak molestowane seksualne czy mobbing" – czytamy w dokumencie.

Jak podkreśla Waldemar Koper, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Prawników Przedsiębiorstw, współautor badania, ważne jest, by organizacje wdrażające compliance nie uznawały ich za jednorazowe wydarzenie, bo to duży błąd. – Zmienia się otoczenie prawne, zmieniają się ludzie zatrudnieni w organizacji. W konsekwencji bez pewnej systematyczności działania cały wysiłek włożony w taki projekt idzie na marne – wskazuje Koper.

W przededniu znowelizowania ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych warto przeanalizować, jak ryzyko nieprawidłowości w swych organizacjach redukują już dziś duże firmy. To pozwoli wyznaczyć kierunki wdrażania rozwiązań zarządzania ryzykiem we własnych organizacjach – przekonują autorzy raportu „Wewnętrzny dział prawny a compliance – razem czy osobno?", który „Rzeczpospolita" prezentuje jako pierwsza.

Czym właściwie jest compliance? Zgodnie z definicją słownikową to zapewnienie zgodności działalności z regulacjami prawnymi, normami bądź zestawami zaleceń. Celem systemu compliance w firmach jest to, by działały one zgodnie z prawem, ale też z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania, by zapobiegać stratom finansowym i utracie reputacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami