Obecna sytuacja może oczywiście dawać pewnego rodzaju przewagę jednego przedsiębiorcy (wyspecjalizowanego) nad drugim (niewyspecjalizowanym). Dotyczy to przede wszystkim tego rodzaju umów, które związane są bezpośrednio ze specjalizacją jednej ze stron, a dla drugiej mają jedynie charakter okazjonalny i nie są związane bezpośrednio z jej działalnością. W takim przypadku jeden z przedsiębiorców ma bowiem szeroką wiedzę i doświadczenie w tym zakresie oraz profesjonalne zaplecze, stawiające go w lepszym położeniu niż drugiego przedsiębiorcę.
Oczekiwanie tego samego poziomu profesjonalizmu i staranności od drobnego przedsiębiorcy zawierającego umowę z dużą, w pełni profesjonalną organizacją, bywa nieuzasadnione. Dotyczy to w szczególności tych sytuacji, gdy pomiędzy małym a dużym przedsiębiorcą występuje rażąca dysproporcja wiedzy i doświadczenia w zakresie, w jakim zawierana jest umowa. Wówczas często położenie małego przedsiębiorcy jest w praktyce takie samo jak położenie konsumenta. Dlatego propozycja zróżnicowania sytuacji prawnej drobnych przedsiębiorców od tych dużych, w pełni profesjonalnie działających podmiotów, wydaje się być warta rozważenia.
Projektowane rozwiązanie przewiduje zrównanie w niektórych przypadkach sytuacji jednoosobowego przedsiębiorcy i konsumenta. W uzasadnieniu proponowanej ustawy zwrócono uwagę, że jej celem jest zlikwidowanie dysproporcji w zakresie praw i obowiązków stron czynności prawnej w sytuacji, gdy przedsiębiorca dokonujący tej czynności z innym przedsiębiorcą nie dysponuje odpowiednią wiedzą i doświadczeniem koniecznym do oceny przedmiotu tej czynności.
Regulacje z kodeksu cywilnego
Zakładana jest zmiana dwóch przepisów. W kodeksie cywilnym ma się zmienić art. 221, zgodnie z którym „za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową". Do dotychczasowej treści tego przepisu dodane zostanie: „Przepisy o ochronie konsumentów stosuje się do przedsiębiorcy, będącego osobą fizyczną, dokonującego czynności prawnej z innym przedsiębiorcą, gdy z treści tej czynności wynika, że nie posiada ona dla niego charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej." Nie jest przy tym planowana jakakolwiek zmiana definicji przedsiębiorcy zawartej w art. 431 kodeksu cywilnego.
Zmienić ma się także definicja konsumenta z ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z planowanym nowym brzmieniem art. 4 pkt. 12 tej ustawy, konsumentem będzie nie tylko – jak dotychczas – konsument w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, ale także przedsiębiorca, do którego stosuje się przepisy o ochronie konsumentów na podstawie kodeksu cywilnego.
Zawodowy charakter działalności
Zgodnie z planowaną nowelizacją przepisów rozstrzygające znaczenie dla oceny, czy przedsiębiorca powinien być traktowany tak jak konsument, będzie mieć zatem to, czy dana czynność ma dla niego zawodowy charakter.