Kiedy firma decyduje się na dalszy rozwój poprzez przejęcie innego podmiotu, kluczową kwestią jest wysokość ceny, którą ma zapłacić dotychczasowym właścicielom. Kwota ta nie może być ani zbyt niska – tak aby zachęcić poprzednich właścicieli do sprzedaży, ani zbyt wysoka – gdyż zakup innej firmy to inwestycja, która musi się zwrócić. Z tych względów, poza standardowym procesem badania przedinwestycyjnego (Due Diligence) nakierowanego na identyfikację i zabezpieczenie potencjalnego ryzyka związanego z nabyciem innego przedsiębiorstwa, potencjalni nabywcy muszą przygotować jego wycenę.
Modelowanie finansowe
Wycena przed transakcją oparta jest na szczegółowym modelu finansowym, który ma na celu oddanie, w jak najlepszy sposób, formy funkcjonowania przejmowanej firmy oraz istniejących w niej zależności między działalnością operacyjną a wynikami finansowymi. Dla przykładu – jeżeli mamy do czynienia z przedsiębiorstwem przetwórczym, model finansowy zawiera w sobie efektywność przetwarzania kupowanych materiałów w produkty gotowe, tak aby odpowiednio wymodelować zakupy. Na dalszym etapie oceniana jest pracochłonność tego procesu, w celu wymodelowania liczby i wynagrodzenia pracowników. Następnie modelowana jest sprzedaż i przychody (w oparciu o liczbę obsługiwanych klientów, liczebność sieci sprzedaży bądź inne czynniki specyficzne dla danej branży). Celem tych działań jest stworzenie jak najdokładniejszego, sparametryzowanego modelu finansowego działalności przejmowanej firmy. Wspomniane sparametryzowanie jest niezwykle istotne.
Jeżeli firma zajmuje się np. wytwarzaniem ketchupu – kupujący musi wiedzieć, ile pomidorów potrzeba do jego stworzenia według określonej receptury. Ta wielkość staje się parametrem, który następnie można zmieniać (np. zakładając, że po przejęciu dotychczasowa receptura zostanie wyparta przez inną). Takie parametry tworzone są dla wszystkich aspektów działalności przejmowanej firmy (zwykle na bazie informacji pozyskanych w ramach Due Diligence).
Stworzone parametry pozwalają kupującym na:
- zidentyfikowanie najważniejszych nośników kosztów i przychodów potencjalnego celu przejęcia,